GRIMSTAD: Det var Jan Ove Thygesen i Grimstad bilberging AS som først ropte varsko om det han mente var livsfarlig montering av midtrekkverket på nye E 18 mellom Grimstad og Lillesand.

Han måtte kjøre helt til Lillesand og tilbake da han skulle hjelpe en bilist som stod på Grimstad-siden av bomstasjonen i vestgående løp på E 18. — På stedet kom jeg til å tenke på hva som kan skje om det blir en bilbrann eller trafikkulykke på verst mulig sted, så ambulanse og brannvesen enten må kjøre helt til Grimstad for få snudd, eller motsatt. Jeg har forstått det slik at man egentlig skal ha midtdeler som kan kjøres over hver halvannen kilometer, sier Thygesen til Grimstad Adressetidende.

Politiet støtter kritikken.

— For politiets del er ikke våre patruljer fornøyd. Blant annet har vi ikke muligheter for å snu raskt, for eksempel om noen skal stoppes. Dette kan også gi problemer ved ulykker, sier politioverbetjent Rolf Anton Groos ved Grimstad politistasjon, til Grimstad Adressetidende.

Veivesenet: - Ikke forsvarlig

Ifølge Nils Ragnar Tvedt, Veivesenets prosjektleder for OPS-prosjektet mellom Grimstad og Kristiansand, er det montert såkalte katastrofeåpninger på midtrekkverket. For å komme gjennom må man skru ned skinnen fysisk og deretter løfte den vekk.

- På en vei med 100 km/t er det ikke forsvarlig å ha katastrofeåpninger med plastrør. Skjærer biler ut og kommer gjennom en slik åpning kan det være livsfarlig, sier Tvedt.

Gjenskrudde åpninger kan føre til at utrykningsetatene må krype over midtdeleren, hvis det ikke er tid nok til å kjøre til neste kryss for å komme på riktig side.

Tvedt kan ikke si hvor lang tid det vil ta og skru løs midtrekkverket i nødåpningene, men sier det ikke er meningen å bruke åpningene i en akutt fase ved mindre ulykker.

— Det ville ta for lang tid å skru løs rekkverket. Da vil det være raskere å kjøre til nærmeste kryss for å komme inn på riktig side, sier Tvedt.

IKKE FORSVARLIG: Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen forsvarer at midtrekkverket er skrudd fast. Foto: Helge Corneliussen. Foto: Helge Corneliussen

Pasienter kan bæres over

Om ambulansepersonell skulle være på feil side av motorveien ved en ulykke, kan det bety at pasienten må bæres over rekkverket. Nils Ragnar Tvedt kan ikke se at det bør være et stort problem.

— Vi har fått en mye sikrere vei. De utfordringene som ligger i nye kjøreruter for ambulansen er underordnet. Vi finner løsninger, mener avdelingsleder i AMK, Tor Laukvik, som erkjenner at kolleger er mer skeptiske.

Tor Jakob Smeby, sjefsingeniør i Vegdirektoratet, forteller at det ikke er noe galt med måten midtrekkverket på nye E 18 er montert på.

— Etter regelverket er dette greit nok. Men dette har vært en diskusjon det siste halvannet året. Utrykningskjøretøy ønsker å kunne krysse veien uten å måtte ringe veivesenet for å få demontert midtrekkverket, sier Smeby, til fvn.no.

Det er to uforenelige forhold som må tas hensyn til når man vurderer åpning i rekkverket.

— Det ene er ønsket om ett mest mulig ubrutt rekkverk, og det andre er ønske om å ha en åpning av og til, forteller Smeby.

Smeby har selv sett tegningene for strekningen mellom Grimstad og Kristiansand.

— Veien er bygd i henhold til regelverket, fastslår han.

Regelverket kan endres

På E6 mellom Oslo og Svinesund kom den aktuelle problemstillingen opp for halvannet år siden. På den strekningen har de åpninger med jevne mellomrom. I åpningene er det satt opp lette plaststolper som lett kan krysses.

— Det var nokså nylig at disse åpningene kom på plass, så foreløpig samler vi erfaring. Men vi har ikke hatt noen problemer med det så langt, forteller Smeby.

Han påpeker at dette spørsmålet hører hjemme i en serie håndbøker kalt vegnormalene.

— Når disse handbøkene skal revideres er det ikke utenkelig at det kan komme en endring på reglene, forteller Smeby.

- Men det kan ikke utelukkes at det blir gjort noe med midtrekkverket mellom Grimstad og Lillesand?

— Nei. Vi kan ikke utelukke det, men det gjenstår å se. Det var litt enklere å få til disse åpningene på strekningen Oslo - Svinesund, enn det var på strekningen Grimstad - Kristiansand. Da problemstillingen kom opp var anlegget mellom Oslo og Svinesund på gang. Planene for strekningen Grimstad - Kristiansand ble spikret for flere år siden, påpeker Smeby.

PLAST: Ved flere av tunnelene på nye E 18 er det minst åtte meter mellom veibanene, som er kravet for å anlegge nødåpninger med plastmarkører på motorvei med 100 km/t. FOTO: HELGE CORNELIUSSEN Foto: Lars Hoen