KRISTIANSAND: –Vi er forbanna, sier Roger Urtegård.

Talsmannen for aksjonistene sier at mediebedrifter vil få merke vogntogsjåførers sinne.

– Stadig flere sjåfører sier nå nei til å levere papir og gods til aviser, ja også til NRK og TV 2. Nå er vi noen hundre, forteller Urtegård.

– Skal dette skje ved at sjåfører begår ordrenekt?

– Ja, sier yrkessjåføren fra Larvik, som spesielt har merket seg et oppslag i Fædrelandsvennen 8. februar.

Da skrev vi at førere av 12 vogntog fikk fartsbot under en kontroll ved Lehnesfjorden.

– Typisk nok var det de 12 vogntogene som fikk krigstyper i overskrift. At også 45 personbilister ble bøtelagt, ble bare såvidt nevnt, fortsetter sjåføren fra Larvik.

ULYKKER. Han sier at den sterkt voksende frustrasjonen også skyldes medias omtale av ulykker, der personbiler kjører over i motsatt kjørefelt og frontkolliderer med vogntog.

– Gjentatte ganger leser vi i titler at personbiler ble knust under vogntog. På den måten henges yrkesbrødre ut som drapsmenn. Folk skulle bare ha visst hva slike hendelser gjør med oss. Verst er ordføreren i Lesja som har kalt yrkesbrødre av meg for drapsmenn og terrorister, sier Roger Urtegård.

Han legger til at frustrerte sjåfører planlegger en egen stiftelse kalt Yrkessjåførombudet.

BLOKADE.

– Mange flere skal snart snakke om oss. Om en uke, en måned eller noen måneder vil forbanna sjåfører lamme norske veier. Blokaden vil vare helt til norske vogntogsjåfører får respekt, fastslår Urtegård.

Den påståtte aksjonen mot mediebedrifter får ingen støtte i næringens offisielle organisasjoner.

– Ikke har jeg hørt om Yrkessjåførombudet og ikke har jeg hørt om noen boikott, sier leder for Agder Transportarbeiderforbund, Roy Arild Egeland.

– Skal vi bli tatt seriøst, må vi opptre seriøst, er hans kommentar.

Distriktssjef i Norges Lastebileierforbund, Karl W. Strandvik, sier han har forståelse for sjåførers frustrasjon.

– Men jeg har ingen forståelse for den varslede håndteringen av frustrasjonen.

Strandvik legger til:

– Vi aksepterer selvsagt ikke boikott eller ordrenekt. Slike handlinger kan få konsekvenser for den enkelte sjåfør.