GRIMSTAD: Etter raset i Haneklevtunnelen 25. desember 2006, iverksatte vegvesenet en inspeksjon av alle landets tunneler. Ifølge VG er nå 881 av 978 tunneler på riks— og fylkesveinettet inspisert. Den foreløpige rapporten slår fast at vegvesenet trenger 300 millioner kroner til ekstra sikringstiltak i tunnelene.

— Det er et betydelig forfall i tunnelene, og vi har varslet departementet om dette, sier trafikkdirektør i Statens vegvesen,Ole Christian Torpp til VG.

Det er uklart hvor mange tunneler som skal utbedres, men ifølge VG trekker rapporten frem flere særskilte utfordringer. Blant disse er tre tunneler i Region sør; Grimstadporten i Aust-Agder og to tunneler på Tinnsjøveien i Telemark.

Uklart omfang av Grimstad-utbedring

Ifølge leder for byggherreseksjonen i Statens vegvesen i Aust-Agder, Jens Gunnar Andersen, vil det bli utført et arbeid av uvisst omfang i Grimstadtunnelen.

— Hva som skal gjøres, og når, blir bestemt i løpet av neste uke. Det vi vet er at det er behov for sikringsarbeid, men hvor stort omfanget av dette vil bli er for tidlig å uttale seg om, sier Andersen til fvn.no.

Grimstadtunnelen ble ifølge Andersen åpnet i 2000. Årsaken til at det nå må iverksettes sikringstiltak er at fjellet rundt tunnelen byr på spesielle utfordringer.

— Det er en type granitt som ikke er det beste å bygge tunneler i, sier han.

Dette skal vegvesenet også ha vært klar over før tunnelen ble bygget.

- Ikke farlig

Ifølge Andersen anses ikke Grimstadporten for å være farlig på nåværende tidspunkt.

— Vi vurderer det ikke slik, men vi må sikre oss at den er sikker også i fremtiden. Tunnelen skal jo helst vare i femti år til, sier han.

Torpp frykter ifølge VG ikke en ny Hanekleiv-ulykke i noen av landets tunneler.

— Vi har hatt en gjennomgang av tunnelene, og har ikke sett ting som tilsier at vi skal oppleve det samme som vi gjorde i Hanekleiv-tunnelen, sier Torpp.