LINDESNES: Det skjedde under teknisk styre sitt møte tirsdag ettermiddag, og saken skal endelig avgjøres i kommunestyret. Men også der vil dette bli utfallet av saken, fordi partiene i følge dem selv står samlet. Da sendes saken ut på en ny ørkenvandring i nye år med et vedtak 11 mot 10. Det handler om veistrekket Fardal og Osestad – et strekk på 3,5 kilometer mellom Vigeland og Lyngdal. Det vil koste 350 millioner kroner å utbrede E39 her, og som Statens Vegvesen har brukt åtte millioner kroner på å planlegge.

I teknisk utvalg kom Venstre, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet med et fellesforslag om at reguleringsforslaget ikke skal behandles før det er laget et alternativt forslag med konsekvensutredning som skal se E39 fra Audna og inn i Lyngdal sees under ett. Dessuten ber de om at vegvesenet starter denne utredningen så raskt som mulig.

( SKUFFET: KrFs Tor Magne Risdal, utbyggingssjef Finn Ole Jørgensen og prosjektleder Arne Tobiassen i vegvesenet var skuffet over vedtaket i teknisk utvalg som sender ny E39 mellom Vigeland og Lyngdal ut på en ny ørkenvandring. Foto: Jarle R. Martinsen.) — Men det vil tidligst skje om 2-3 år dersom denne delen av E39 prioriteres absolutt høyest. Og det tror jeg jo ikke skjer, sier prosjektleder Harald Tobiassen i vegvesenet som har brukt flere år på å planlegge hvordan traséen skal se ut og som altså nå ser ut til å bli forkastet.

Han er skuffet over det politikerne nå ser ut til å gjøre i Lindesnes. Det er også Tor Magne Risdal (KrF) som er leder for teknisk utvalg. Han forstår ikke hva de andre partiene tenker på. – Dette betyr at vi tidligst vil få ny vei mellom Vigeland og Lyngdal i 2020-årene, tidligst, sier han.

Ringside under møtet satt mange av oppsitterne som vil bli direkte berørt av trasévalget som nå ser ut til å bli forkastet. De smilte bredt da vedtaket kom. – Nå gjelder det bare at kommunestyret holder fast på dette, sier grunneier på Osestad, Odd Stangeland.

Endelig avgjørelse skjer i kommunestyret 16. oktober.