KRISTIANSAND: — Det er en komisk regel at man må kjøre opp på nytt når bilen er helt identisk den gamle, sier Frode Høyland. Etter å ha blitt lammet fra hoftene og ned etter en virussykdom i militæret, har Høyland vært rullestolbruker. For tolv år siden fikk han spesialtilpasset bil, og har siden den gang fartet rundt i trafikken som alle andre bilkjørere.

— Jeg fikk jo litt sjokk da jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta førerkortet på nytt, sier Høyland og ler.

Situasjonen oppsto da han forrige uke skulle hente sin nye bil. En Chrysler Grand Voyager, identisk med sin gamle bil, bare noen årsmodeller nyere. Hos G-bil var kjørelærer på plass, og 37-åringen fikk beskjed om at det ikke var så enkelt som å bare bytte bil. Førerkortet fulgte nemlig bilen.

Øvelsekjøring

I påvente av nytt sertifikat kjører Frode nå rundt med en L på bilen, og en sidemann som oppfyller de generelle krav til øvelseskjøring. Han har gjennomført landeveiskjøring og bykjøring og er satt opp på oppkjøringstime hos biltilsynet 26. mai.

— Det er forloveden min, Helina, som sitter på med meg hvis jeg skal bruke den nye bilen, men hun har ikke engang peiling på hvordan bilen startes, flirer han og viser fram det ekstra settet med bremser som er satt inn på passasjersiden.

— Jeg lo kjempemye da jeg fikk vite at jeg måtte øvelseskjøre med Frode. Regelen her er jo så dum at den er morsom, sier Helina Vatsel.

Grei ordning

Terje Bekker, seksjonssjef ved Kristiansand trafikkstasjon, sier til Fædrelandsvennen at han ikke kjenner Høylands sak i detalj, men at det for dem er en rutinesak med ny praktisk oppkjøring.

— Jeg synes ordningen er grei. Det er en test for å se at han behersker kjøretøyet, sier han, og legger til at de fleste som bytter bilene som regel også får nytt tilleggsutstyr. Bekker sier videre at det heller ikke byr på noen problem ressursmessig.

— Det er ikke så mange spesialtilpassede biler at det er noe problem. Vi kan ikke gjøre noe med reglene. Det må i så fall skje nasjonalt, sier han.