VEST/AGDER: 13. juli presenterer Agder kollektivtrafikk et nytt og bedre system for brukerne av busskort.

— De som benytter busskort kan nå la busskortet ligge i lommeboka og gå rett til setet, sier prosjektleder for innføringen av nye busskort i Agder kollektivtrafikk Kåre Riseng.

Nå slipper busskortbrukerne det 14 år gamle systemet hvor en må stikke kortet inn i en maskin. På mandag kan man gå rett fordi de nye validatorene med et berøringsfritt kort. Typen lyd på pipet vil avgjøre om det er penger på busskortet eller ei.

Enklere bruk

Fra og med 13. juli settes millionsystemet i gang på rundt 220 busser i Vest-Agder. For de som betaler kontant vil ikke det nye systemet være merkbart, men for kortbrukerne åpnes en rekke ny muligheter.

– I starten vil vi bare kunne tilby det vi kunne før, bortsett fra de berøringsfrie kortene. Når vi har fått kontroll på det nye systemet, vil vi kunne tilby langt mer avanserte tjenester, som for eksempel betaling via internett. Det gamle systemet har gjort jobben sin. Nå er vi klar for noe nytt, sier Riseng.

Gamle busskort kan byttes kostnadsfritt inn i nye på en rutebilstasjon. Anslagsvis 20000 kort skal ut i omløp.

Samme leverandør

Det nye systemet koster 17.5 millioner og er utviklet av samme leverandør som har levert dataprogrammene til metrotavlene i byen.

– Agder kollektivtrafikk har vurdert alle leverandører, og FARA skilte seg ut som den mest interessante. Alle tidligere erfaringer ble lagt til side. Vi valgte den leverandøren vi mener er best, sier Riseng.

– Vi kan tilby en teknologi som er bedre enn den AKT benytter i dag. Mulighetene til langt mer avanserte betalingsmetoder er der allerede nå, men det er opp til kundene våre hvor fort de vil sette disse i bruk, sier finansdirektør i leverandøren FARA ASA Ørjan Kirkefjord.

Betalingssystemet skal baseres på soner over hele fylket. Taksten vil baseres på hvilke soner du kjører i eller hvor mange sonegrenser du krysser. Alle prisene i Kristansandsområdet vil være samme som før. I resten av fylket vil takstene stige eller i minke i forhold til hvor du befinner deg i forhold til sonegrensene. Innbyggerne i Søgne og Songdalen vil oppleve lavere priser fordi det innføres like sentrumssoner som det er i Kristiansand og Vennesla.

– Spenningen er der alltid når vi endrer systemer som omfatter så mange kunder. Det vil alltid være litt trøbbel i starten med IKT-baserte systemer, men jeg håper og tror at det meste vil fungere som normalt fra mandag, forteller Riseng.

Systemet er i bruk i 12 av Norges 19 fylker. FARA ASA kan fortelle at systemet fungerer og at tilbakemeldingene kun har vært positive.

De nye busskortene

Med de nye kortene kan man gå rett forbi maskinen på bussen. Kortene må ikke stikkes inn. Systemet koster 17.5 millioner og finnes allerede i 12 av Norges 19 fylker. Etter hvert vil man kunne fylle på busskortet på internett. Fra 13. juli vil kun de nye kortene fungere på bussene i Agder. De gamle kortene kan byttes kostnadsfritt inn på din lokale rutebilstasjon.