KRISTIANSAND: Siden Skanska startet byggearbeidene som hovedentreprenør for det nye C4 Markens senter, har det vært trangt om saligheten for bilister på vei til videobutikken i Dronningens gate.

— Gata sperres jevnlig, og Skanska er ansvarlig, sier innehaverne av Videoteket, Lene og Cato Storberget til fvn.no.

Må ringe politiet Trailere og tungtransport som skal levere materialer og utstyr til bygget på den andre siden av gaten hindrer ofte trafikken. Som oftest har ikke sjåførene innhentet noen formell godkjenning fra Vegvesenet til å stå i veien.

— Vi har måttet ringe politiet flere ganger, som da kommer og ber trailerne flytte seg, sier Lene Storberget, og viser fvn.no bilder av en rekke enkeltepisoder.

**Innehaverne ser av regnskapet at selv de faste kundene svikter favorittbutikken, og heller leier DVD andre steder.

  • Vi har nok tapt noen hundretusener i løpet av byggeperioden, anslår Cato Storberget.**

— Av og til sperrer Skanska til tider selv veien med en privat bom, noe de ikke har tillatelse til. Da må vi løpe ut og løfte vekk bommen igjen. Dronningens gate er en riksvei, og du må ha tillatelse fra Vegvesenet for å stenge veien. Det er ikke noe du gjør selv, sier en oppgitt Storberget.

BOM: Her sperrer en egensnekret bom all trafikk gjennom Dronningens gate. FOTO: Lene Storberget De er aller mest oppgitt over det de opplever som en arrogant holdning fra entreprenøren.

— Med en gang de begynte arbeidene her, raste det blokker ned i gata, og hele fasaden over Jafs ble ødelagt fordi de feilbedømte et kranløft. Siden har det ikke vært trygt å være verken fotgjenger eller bilist langs denne veibiten, sier Lene Storberget.

Videoteket har gjennom advokatbyrået Simonsen, sammen med butikkene B&O, Mr Lane og kaféen Jafs, rettet et krav til Skanska om kompensasjon, etter at veien ble stengt en måned på grunn av en betongtgabbe.

Tømte betong i feil rør

  • Det siste året har det ukentlig, og til tider daglig, oppstått episoder på gata utenfor videobutikken. Vi er avhengig av at kundene raskt kan svippe bilen inn på den 5-minutters p-plassen, hente eller levere en film, og så reise videre, sier innehaverne.

Det toppet seg da en betongbil i mars i år tømte ren betong i feil rør, så hele kloakksystemet under gata ble tett.

— Vi traff et rør som ikke skulle ha ligget inne i byggegropa, og det var ikke tegnet inn på noe kart, sier prosjektleder for C4 Markens senter, Runar Nykvist.

— Og så havnet det betong i rørene?

— Det var vel noe slam i forbindelse med spyling, sier Nykvist.

Slam eller betong, rørene ble helt tette, og kommunen måtte uansett grave opp hele veien, og veibiten i Dronningens gate var stengt i over fire uker.

WHOPS: Betongen tettet hele kloakksystemet i Dronningens. Dermed ble det graving en fire ukers tid. Sto på kartet

— Det var betong som ble helt i rørene, og Skanska var ansvarlig, sier overingeniør Torfinn Jore ved ingeniørvesenet i Kristiansand Kommune.

— Men siden vi har spisskompetansen på rør og vei, ble kommunen leid inn for å utbedre skadene, og Skanska betalte oss.

— Skanska sier at røret de ødela ikke var tegnet inn på noe kart?

— Det er snakk om et spillvannsrør 5 meter under bakken fra det gamle kloakksystemet, så det røret står på alle kommunens kart, sier Jore.

— Har en forretning krav på noen erstatning når veien har vært stengt i fire-fem uker?

— Nei, aldri. Det er livsviktig for alle at veier og vannledninger blir utbedret, kommunen betaler aldri erstatning.

SPERRET: Det skal godt gjøres å komme forbi denne grushaugen med bil. FOTO: Lene Storberget — Ikke enkelt

Ved Skanskas regionkontor i Kristiansand henviser distriktssjef Tore Bentsen oss til prosjektlederen for C4 Markens:

— Det er ikke enkelt å jobbe med et så stort prosjekt nede i sentrum, sier prosjektleder Runar Nykvist i Skanska.

— Jeg vil jo ikke si at det går greit, sier han om kommunikasjon mellom Skanska og de andre butikkene rett over veien.

Han mener Skanska har fulgt de spillereglene kommunen og politiet har gitt dem.

— Kundene til Videoteket kommer jo ikke fra gata, der skal jo bilene kjøre. Vi har prøvd å bidra til vårt, og forsøker å laste og losse før og etter butikkene har stengt, og dette koster oss en masse penger, sier Nykvist.

— Vi forsøker å rydde plass til trailerne som kommer, men det er ikke alltid at alt går som det skal, innrømmer han.

Nykvist mener også at arbeiderne på bygget må ha lagt igjen godt og vel en halv million kroner i varer og tjenester over gata.

— Jeg har forståelse for at det er støy og maskiner og forstyrrelser, av og til kommer det en trailer fra Europa som stanser midt i gata. Slikt skjer av og til. Men det å blåse dette opp mot alle de timene butikken er åpen, det blir feil, synes han.

BETONGBIL: Bilen sperrer hele veien, og trafikken korker seg. — Se positivt på det

— Kan man ikke heller fokusere positivt, om ikke lenge kommer det jo et helt nytt kjøpesenter her, parkeringsplass for 200 biler utenfor døra til Videoteket. Man må jo kunne lokke til seg kunder med et slikt nabolag.

Skanska har entreprise på bygg over hele landet, og Nykvist henviser til andre tilfeller der omsetningen har økt.

— De kunne holdt byggesalg, og gjort noe ut av det i stedet. Det er bare å ta kontakt med oss, så kan vi se på ulike tiltak til hvordan vi skal kunne løse ting positivt, foreslår han.

— Nå reklamerer Videoteket og mener de har tapt hundretusener av kroner, føler du at Skanska er ansvarlig?

— Vi har mottatt et brev og svart dem. Selv om det ikke er noe juridisk lovverk som sier at vi er erstatningspliktig, vil vi se på hvordan vi skal behandle denne saken.

— Vurderer dere å yte noen kompensasjon for all ulempen Videoteket mener de har hatt?

— Nå vil jeg ikke forskuttere noe som helst, men dersom de kan dokumentere at omsetningssvikten skyldes byggearbeidet, skal vi se på den saken, sier Skanskas prosjektleder.

SMILER LITT: Cato Storberget ved siden av P-skiltet, som Skanska har klistret gaffateip over, og som parkeringsvaktene har tusjet på. Han ser fram til å bli kvitt byggetrafikken og alt støvet i videobutikken sin. FOTO: Amund Hestsveen