KRISTIANSAND: — Jeg gleder meg til hele strekningen er ferdig, sier Ole Jonny Amdal (43).

Han var en av de første bilistene som i dag benyttet seg av den nye E 18-strekningen mellom Rona og Dyreparken.

Han bemerker at det fortsatt jobbes langs strekningen, og at det fortsatt er en del kaos.

— Det har vært mye kø spesielt opp til Sørlandssenteret. Det ble bra når det blir fri flyt i trafikken, mener Amdal, som selv bor på Hånes.

**Les også:

Store penger i spill

Fortsatt anleggstrafikk øst for Dyreparken

Gledens dag for Dyreparken**

Natt til mandag åpnes nye 4,5 kilometer fra Tjore til Grimstad by. Denne første, store milepælen lover veibyggerne skal gi slutt på de verste køene.

— Det er ett veiprosjekt som leveres, og det skjer 1. september 2009. Derfor blir markeringen da, sier informasjonssjef Lars Gunnar Nag i Agder OPS Vegselskap.

Døgndrift

Fra 500 arbeidere og 150 maskiner i fjor sommer, har veibyggerne de siste månedene pøst på med flere folk og maskiner, samt økt til døgnkontinuerlig drift på flere steder for å nå det store delmålet: Ferdige endestrekninger innen fellesferien. Den siste tiden har over 200 maskiner og 1100 personer vært i arbeid på anlegget. Når endestrekningene nå er ferdig, blir det mer normaldrift igjen med snaue 800 mann.

— Er det ikke flott! sa pressetalsmann hos hovedentreprenør CJV E18, Kyrre Lian, da han tok Fædrelandsvennen med på prøvetur på de 4,5 kilometerne i den østlige enden, frem til Øygardsdalen-krysset rett nord for Grimstad sentrum.

— Vi får veien ferdig til ferien, fordi fantastiske medarbeidere har stått på sent og tidlig, skryter Kyrre Lian.

— Og hva har vært de største utfordringene?

— Logistikken, fastlår Lian.

— Nå ligger asfalten rolig under føttene våre her, men utrolig mye måtte klaffe for at vi skulle komme hit, sier Lian.

Ulik trafikkmengde

Lars Gunnar Nag peker på flere forhold som har gjort det viktig å få ferdig endestrekningene så raskt som mulig: I endene tangerer den nye firefelts motorveien dagens E18. Dessuten har deler strekningen vest for Dyreparken opptil tre ganger større trafikkmengde enn strekninger øst for Dyreparken. Mens strekningen Lillesand-Dyreparken i 2004 hadde en årsdøgntrafikk på 9300 – var tilsvarende mellom Timeneskrysset og Hånes på hele 23000. Prognosetallene for 2010 er 11.000 og 30.000!

— Til tider har det derfor vært ganske utfordrene å få avviklet trafikken samtidig med anleggsarbeidet, sier Nag og minner om at det heller ikke har gått helt knirkefritt.

Ikke bare E 18

Informasjonssjefen minner også om at motorveianlegget omfatter atskillig mye mer enn ny, firefelts E18. I området Sørlandsparken/Dyreparken kommer fire store kryss (trafikkmaskiner), hvorav tre gjøres ferdig nå. Dette gir flere valgmuligheter for av- og påkjøring. Det siste krysset i Dyreparken Øst («Ikea-krysset»), blir først ferdig til neste delåpning ca. 1. juli 2009.

---------------------------------------------- FAKTA

  • Veianlegg til 3,3 milliarder

  • Totalt: 38,3 kilometer ny 4-felts motorvei fra Rona i Kristiansand til Øygardsdalen i Grimstad. Pris: 3,3 milliarder 2006-kroner.

  • Utbygger: ( Agder OPS Vegselskap (Offentlig-Privat-Samarbeid) AOV eies av tyske Bilfinger Berger (50%), Sundt AS (35%) og Pihl & Søn (15%). AOV inngikk kontrakt med Vegdirektoratet 23. juni 2006 og har kontrakt på drift av motorveistrekningen i 25 år frem tom 2034. * Hovedentreprenør: CJV E18 Grimstad – Kristiansand ANS (Construction Joint Venture E18 AS – som er et arbeidsfellesskap mellom tyske Bilfinger og danske Pihl og etter hvert er også tyske Reinhold Meister GmbH kommet inn på eiersiden her).

Åpnes i flere etapper

  • 4. juli 2008: 5,5 km ny 4-felts motorvei åpnes for trafikk fra rett øst for Varoddbrua til Dyreparken.

  • 7. juli 2008: 4,5 km ny 4-felts motorvei åpnes for trafikk fra Tjoretjerra bru rett øst for Nørholmen til Øygardsdalen ved Grimstad sentrum.

  • 1. juli 2009: Nye ca. 11 km 4-felts motorvei åpnes for trafikk fra Dyreparken frem til Brønningsmyr (avkjørsel til Lillesand sentrum i vest).

  • 1. september 2009: De resterende 17,3 km (45 %) motorvei åpnes fra Brønningsmyr til Nørholmen.

Trafikkmengde varierer voldsomt

Det er stor forskjell på trafikkmengden på E18 øst og vest for Dyreparken. Her er vegvesenets tall basert på telling i 2004 og fremskrevet prognose for 2010 i parantes bak. (Tallene angir «årsdøgntrafikk» som er gjennomsnittlig trafikk per døgn gjennom året):

  • Øygardsdalen – Morholt: 12 500 (15 000)

  • Morholt — Gaupemyr: 9 500 (11 000)

  • Gaupemyr – Kjærlingland: 6 700 (8 000)

  • Kjærlingland – Dyreparken Øst: 9 300 (11 000)

  • Dyreparken Øst – Dyreparken Vest (Barstøl): 8 500 (12 500)

  • Dyreparken Vest – Timenesbakken: 6 000 (9 600)

  • Timenesbakken- Timeneskrysset: 11 000 (14 000)

  • Timeneskrysset – Hånes: 23 700 (30 000)

  • Hånes – Rona: 15 900 (20 000)