AGDER: – Hovedgrunnen til at vi har valgt å planlegge den nye jernbanen langs kysten er de mange tilbakemeldingene fra politikere på Sørlandet, og at det er langs kysten folk bor, opplyser kommunikasjonsrådgiver Lisbet Kierulf Botnen i Høyhastighetsutredningen.

– I tillegg gjør topografien langs den nåværende Sørlandsbanen det vanskelig å bygge ut høyhastighetsjernbane i området den ligger i dag.

Høyhastighetsutredningen, som er styrt av Jernbaneverket, har som oppgave å anbefale strategier for fremtidens persontogtransport i Sør-Norge. Denne prosjektorganisasjonen har nå bestemt seg for hvor et eventuelt høyhastighetstog bør gå på Sørlandet. I går utlyste Jernbaneverkets prosjektgruppe den siste anbudskonkurransen i utredningen av høyhastighetsjernbane i Norge.

Detaljplanlegges

Siden februar i år har Høyhastighetsutredningen arbeidet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet for å se om en høyhastighetsjernbane er realistisk og nyttig å bygge ut. I den siste anbudsrunden ønsker de tilbud fra selskaper som kan detaljplanlegge et helhetlig jernbanekonsept til høyhastighetstogene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HURTIGTOG: Høyhastighetsutredningen har nå bestemt seg for hvor et eventuelt høyhastighetstog bør gå på Sørlandet. (Foto: Arkivfoto) Foto: Scanpix

Dette betyr at de skal komme med konkrete forslag til beste trasévalg, lage detaljerte kart, tegne stasjoner og antall stoppesteder.

Alternativer

I tillegg skal de analysere hva som er mest formålstjenlig av fire alternativer:

  • En videreføring av dagens jernbanepolitikk.

  • En mer offensiv videreutvikling av eksisterende jernbane.

  • Høyhastighetskonsepter som delvis bygger på eksisterende nett.

  • En ny utbygging av separate høyhastighetslinjer.

– Veldig spennende

På fylkeshuset i Aust-Agder var i går fylkesmennene fra Agder-fylkene, Buskerud, Vestfold og Telemark samlet til fylkesmannsmøte. Der fikk de blant annet en kort redegjørelse om fremdriften i planleggingen av fremtidens jernbane.

– Det er veldig spennende at det har kommet så langt i prosessen og jeg er spent på å se om dette er realistisk å gjennomføre, sier assisterende fylkesmann Tom Egerhei i Vest-Agder.

Han mener det er riktig at man bruker millioner av kroner på å utrede dette alternativet og støttes av Øystein Djupedal, fylkesmann i Aust-Agder:

– Det hadde vært helt fantastisk for Sørlandet, dersom vi fikk en høyhastighetsbane som gikk langs kysten. Det er veldig viktig at en slik jernbane legges der hvor folk bor for å være et realistisk alternativ til fly.