KRISTIANSAND: Både i mai, juni, juli og august skal Hennig-Olsen selge iskrem for 100 millioner kroner for å holde budsjettene. Så langt går det akkurat.

— Ja, vi er på budsjettet, bekrefter marketingsjef Espen Hennig-Olsen til fvn.no.

Den kristiansandsbaserte iskremfabrikken har nå 47 prosent av det totale salget av norsk iskrem på landsbasis.

— Vi har et offensivt budsjett, men med god drahjelp fra godt sommervær ser det ut til å gå fint. Det er disse fire sommermånedene vi skal tjene penger. Resten av året er målet kun å ikke gå i minus, sier Hennig-Olsen.

Kun Diplom Is og Hennig-Olsen IS

Klassikere som Krone-Is, Soft Shake med sjokolade og Daim Balltop er de tre mestselgende iskremene fra kristiansandsfirmaet.

— Vi selger også mye av Sabeltann-isen til de minste, forteller Espen Hennig-Olsen.

I realiteten er det kun Diplom-Is og Hennig-Olsen som selger norsk iskrem. En liten del av markedet blir tatt av importert iskrem som Mars og Snickers.