— Det er viktig at lokalpolitikerne setter seg grundig inn i hva de nå skal vedta. Hvilke konsekvenser valget får i forhold til antall mennesker, sier Kristian Sandnes, Arne Hillesund, Roar Skuland, Egil Johansen og Rolf Poulsen.

De representerer Frøyslandsmoen og Buøya vel – området der den sørligste traseen er tegnet inn i planene.

Onsdag gikk høringsfristen ut for å kunne si sin mening om hvor den nye europaveien nord for Mandal skal ligge. Det finnes tre ulike alternativer (se faktaboks). Det er traseen – eller korridoren som veivesenet kaller det – nærmest byen grunneierne er mest kritiske til.

Og det handler ikke spesielt om egen grunn og tomt:

Støy og forurensinger

— Vi blir alle berørt personlig. Men det viktige politikerne spesielt må ta hensyn til er hvordan denne traseen vil forurense og lage støy for mange mandalitter, sier grunneierne.

I høringsuttalelsen deres heter det at forurensningen av Mandal sentrum vil øke betydelig, også i forhold til dagens sentrumsnære trasé, både i form av støy, avgasser og svevestøv.

Økt forurensning vil kunne redusere byen som feriested

— Mandal by markedsfører seg som en sommer- og ferieby. Økt forurensning vil kunne redusere byen som feriested sammenlignet med andre byer på Sørlandet, mener grunneierne.

Begrensninger

De mener videre at utviklingsmulighetene for dets innbyggere og næringsliv kan bli betydelig begrenset dersom den nærmeste traseen til byen velges.

Slik ser de tre ulike trasévalgene ut for nye E 39 forbi Mandal. Den grønne og nærmeste traseen er 1,5 kilometer unna dagens E 39. Den øverste ligger 4,5 kilometer unna.

— Området langs Mandalselva er attraktive bynære boområder for nåværende og kommende generasjoner. Her er det blant annet planlagt utbygget flere boligfelt, hvorav noen av disse muligens allerede i dag vil komme i konflikt med denne traseen, sier de.

Blir bundet opp

De påpeker at områdene Aarkjær, Buøy, Stemmen Vang, Ormestad og Hjortland har store utviklingsmuligheter i fremtiden, men at disse vil bli bundet opp dersom nye E 39 blir bygget her.

— Moderne motorveistandard med opp til fire felter mellom Kristiansand og Stavanger vil, dersom den legges i vårt bynære område, hemme og i betydelig grad hindre byens utvikling, mener grunneierne.

De mener også at en sentrumsnær motorvei og bro over Mandalselva vil bli svært iøynefallende, noe som kan påvirke byen negativt.

— Byggingen vil gjøre ikke ubetydelige endringer og inngrep i terrenget så nær byen og dets randsoner. Betydelige deler av en slik motorvei med fire felt vil være synlig og ikke minst hørbar fra byen og dets nærliggende boligområder, samt fremtidige mulige utviklingsområder, sier de.

Merket seg

Ordfører Tore Askildsen sier han har merket seg høringsuttalelsen fra grunneierne og Frøyslandsmoen og Buøya vel.

— Her er mange og riktige argumenter, slik også mange andre høringsuttalelser har, sier Askildsen.

Her er mange og riktige argumenter

Selv vil han ikke si om han har noen favoritter blant traseene som nå er aktuelle.

— Jeg har nok mine tanker, men vil heller la saken gå sin gang før bystyret konkluderer i første halvår i 2015, sier han.

30-talls høringsuttalelser

Prosjektleder i Statens Vegvesen for nye E 39, Nils Ragnar Tvedt, sier at det er kommet et 30 talls høringsuttalelser etter at fristen gikk ut denne uka.

— Nå kommer vi til å gå gjennom dem for å se om det er spesielle hensyn vi skal ta i den videre prosessen. I mars vil Mandal og Lindesnes kommuner få høringsuttalene til gjennomsyn med våre anmerkninger, sier han.

Deretter vil lokalpolitikerne be veivesenet gå videre med 1, 2 eller 3 traseer. I den videre prosessen vil så kommunene og veivesenet bli enige om trasé. Endelig valg tas våren 2015. Deretter vil veivesenet bruke et par år på reguleringsarbeidet og planprosessen. Byggingen starter antakelig i 2018. Det vil ta fra fire til åtte år å bygge veistrekningen, avhengig av hvilket trasévalg som velges.