MANDAL: De siste ukene har over 1600 7.-klassinger på Agder fått kurs i å hjelpe mennesker med hjertestans. På Furulunden skole i Mandal har alle elevene i 7.-klasse fått en pakke fra Norsk Luftambulanse. Den inneholder en oppblåsbar livredningsdukke og veiledning. Torsdag var elevene i full gang med å lære om kompresjon, munn-til-munn-metoden og stabilt sideleie.

— Vi har fått i lekse å lære det bort til foreldrene våre, sier elev Sebastian Røthe (12).

Han og klassekameraten Jarle Sundstøl har vært igjennom kurset, som kun tar en halvtime.

— Det var gøy å lære hvordan man redder liv, sier Røthe.

— Hva skal man gjøre?

— 30 kompressjoner og to blås helt til det kommer profesjonelle folk, forklarer de to ivrig.

Mindre kunnskap

Hvert år dør 5000 av at hjertet brått stanser. Bare rundt 250 av dem overlever. Forskning viser at med litt kunnskap om gjenoppliving ved hjertestans, så dobles sjansen for at vedkommende overlever.

— Har man skikkelig gode kunnskaper om dette, er sjansen faktisk fire ganger så stor for at personen overlever. Det er derfor viktig å trene på dette jevnlig, sier professor Petter Andreas Steen i akuttmedisin ved Universitetet i Oslo.

Han forklarer at kunnskapene om livredding er på retur i Norge.

— Det er stadig færre som kan livredding. Årsaken er at det ikke er obligatorisk verken når en tar førerkort eller i skolen, sier professoren.

Underviser foreldre

Derfor har Norsk Luftambulanse satt i gang dette prosjektet ovenfor 7.-klassinger i hele landet. Et prosjekt de håper vil bli et årlig innslag.

— I den alderen er de store nok til å lære dette, samtidig som de har iveren til å undervise foreldre og slekt, sier informasjonssjef Marte Ramborg i Norsk Luftambulanse.

Kun ti skoler på Agder har takket nei til tilbudet fra Norsk Luftambulanse. I løpet av de neste ukene vil over 3600 elever på Agder og deres foreldre ha lært livredding.

Tall fra prosjektet så langt, viser at hver elev lærer bort kunnskapen sin til tre nye personer.

— Det er viktig at 7.-klassingene får denne kunnskapen, men aller viktigst er det at foreldre også lærer. Folk har så liten tid at stadig færre møter på frivillige kurs. Derfor er dette en mulighet til å nå flere, sier hun.