Lørdag 8. mai forsvarte høgskolelektor ved Høgskolen i Agder, Tor Vegge sin avhandling «Die Schule des Paulus. Eine Untersuchung zur Art und zum Stellenwert schulischer Bildung im Leben des Paulus» for den teologiske doktorgrad ved Universitetet i Oslo. Avhandlingen diskuterer Paulus´ litterære dannelse på bakgrunn av en framstilling av utdanning og dannelse i hellenistisk tid. Første hoveddel inneholder en bredt anlagt presentasjon av utdanning og dannelse i hellenistisk tid. Her omtales typiske roller og relasjoner mellom lærer og elev, litterær utdanning og ulike typer filosofisk argumentasjon. Første hoveddel avsluttes med en diskusjon av forholdet mellom de faktiske skolefagene og de ulike idealene som ble formulert for utdanning og dannelse. Dannelse ble oppfattet som en psykisk, moralsk og intellektuell fullkommengjøringsprosess og de høyere skolene tilbød et miljø der en slik prosess kunne finne sted. Framstillingen bygger på et studium av antikke tekster. I andre hoveddel undersøkes Paulus´ utdanning og dannelse. Det viser seg at direkte henvisninger til Paulus bakgrunn og utdanning i Apostlenes gjerninger og Paulus´ egne tekster kan føyes sammen med indirekte indisier som gir seg utfra form og innhold i Paulus´ tekster til et plausibelt helhetsbilde av hans utdanning. Undersøkelsen gjør sannsynlig at Paulus som sønn av en romersk borger fikk en allmenn gresk-hellenistisk litterær utdanning i sin hjemby, videre at han lærte seg progymnasmata hos en retorikklærer og at han gjorde seg fortrolig med filosofisk lære og ethos. Seinere sluttet han seg til fariseernes skoleretning og gikk langt på en jødisk-fariseisk dannelsesvei. I Gal 1 og Fil 3 omtaler Paulus sin livsførsel som fariseer i kontrast til sin nåværende livsførsel som Kristus-troende. Det betyr ikke at han forkastet alt det han tidligere hadde lært. Skriftene hans viser at han som Kristus-troende lærer visste å utnytte bredden av sin tidligere utdanning og dannelse. Tor Vegge er født i 1956 og er instituttleder ved Institutt for teologi og filosofi ved Høgskolen i Agder.