Gode velferdstjenester avhenger av en lønnsom og verdiskapende privat sektor. Da er det viktig at hele offentlig sektor, staten så vel som kommunene, arbeider aktivt for å legge til rette for nye, lønnsomme bedrifter og arbeidsplasser. I kommuneproposisjonen for 2005 foreslår derfor Regjeringen at kommunene fra 2005 skal få en ny skatteinntekt, ved at en andel av skatten på selskapenes overskudd tilføres kommunene. Gjennom etablering av nye, lønnsomme arbeidsplasser vil vertskommunen få økte inntekter gjennom skatt på bedriftens overskudd. Det er et gjensidig avhengighetsforhold mellom kommunene og næringslivet. Kommunal næringspolitikk omfatter en rekke ulike aktiviteter for å stimulere til nye bedriftsetableringer, og bidra til økt verdiskaping og sysselsetting i den enkelte kommune.Regjeringens politikk tar utgangspunkt i at vekst skapes nedenfra. Lokale vedtak har betydning for næringsutviklingen i hele landet. I et regionalpolitisk perspektiv er det viktig å styrke lokale vekstsentre for å få et robust bosettingsmønster med mer balansert vekst i alle landsdeler. Vi har i dag relativt store kommunevise forskjeller når det gjelder innslaget av privat næringsliv. Dette er en utfordring for Regjeringen — og bør være det for lokale myndigheter. Man bør her se muligheter ved at kunnskapsbedrifter i langt mindre grad enn tradisjonelle industribedrifter er avhengig av en bestemt geografisk plassering. Vekstforetakene siste tiår har hatt en spredt lokalisering. Langt oppe på listen finner vi kommuner som Austevoll, Hitra og Sande i Møre og Romsdal. Kommunene mottok inntil 1999 også en andel av selskapsskatten. En stor del av inntektene tilfalt kommunen hvor hovedkontoret lå. Dette var samtidig en komplisert ordning som krevde mye administrativ innsats. Gjennom å fordele skatten på kommuner ut fra antall arbeidsplasser i den enkelte kommune, slik Regjeringen nå foreslår, får vi en mer rettferdig og administrativt mye enklere ordning. Det er viktig for Regjeringen å ikke legge opp til økt byråkrati.Vi har i dag omfattende ordninger for å utjevne inntektsforskjellene mellom kommuner. Dette for å kunne ha et likeverdig kommunalt tjenestetilbud rundt om i landet. Én av konsekvensene av de sterke utjevningsambisjonene er imidlertid at mange kommuner beholder kun en liten andel av en lokal vekst i skatteinntekter. For å styrke insentivvirkningen foreslår derfor Regjeringen endringer i utjevningsordningene, slik at kommunen får beholde en større del av veksten i skatteinntektene. Som følge av at næringsbedriftene ikke er jevnt fordelt på kommuner, vil noen kommuner i utgangspunktet få økte skatteinntekter når selskapsskatten tilbakeføres, mens andre ville kunne oppleve en nedgang.Formålet med å tilbakeføre deler av selskapsskatten til kommunene er imidlertid å stimulere til næringsutvikling lokalt, ikke å endre inntektsfordelingen mellom kommunene. Vi foretar derfor samtidig endringer som sikrer at økte stimulanser til næringsutvikling ikke gir vesentlige endringer i inntektsfordelingen. Et likeverdig tjenestetilbud rundt om i landet er viktig, nå som tidligere.