OSLO: Der er hard kamp om plassen på kjøpesentrene, og prisen for å etablere seg der er blitt så høy at bare de store kjedene, med Hennes & Mauritz i spissen, har råd til å betale, skriver Aftenposten.

Resultatet er at små nisjebutikker og butikker som hører til mindre kjeder, skvises ut.

Det er konklusjonen i en undersøkelse som er gjort av revisorselskapet KPMG og rådgiverselskapet Habberstad. Til grunn for undersøkelsen ligger den såkalte Ultimabasen, som er regnskapet til 10.000 norske detaljhandlere.

Undersøkelsen viser at kjøpesentrenes eiendomsselskaper går med stadig bedre resultat. Men en rekke detaljhandlere sliter med lave driftsresultater fordi de ikke makter å betale de høye prisene som eierne tar for å etablere seg i kjøpesentrene.

Færre nisjebutikker betyr mindre utvalg og mindre forskjell på kjøpesentrene, som blir mer og mer like med de samme butikkene. (©NTB)