KRISTIANSAND: — Det nytter ikke å legge ned havnesporet hvis Kristiansand havn har ambisjoner om å være en viktig nasjonal havn, sier Anders Langeland, forsker ved Agderforskning. I går inviterte Vest-Agder Fylkeskommune og Kristiansand havn til konferanse med fokus på sjøtransport. Blant de rundt 50 fremmøtte var de største bedriftene i området, NSB, byråkrater fra fylkeskommunen og politikere. Flere advarte på det sterkeste mot å fjerne jernbanesporet i Kristiansand havn til fordel for utbygging av boliger og konserthus. For å nevne noe. Utvikling av havna

— Det er et veldig trykk på å bruke havnas arealer til helt andre ting enn havnevirksomhet. Fremtredende personer i Kristiansand mener det er helt ok å fjerne havnesporet. Men man må ikke spise av havnas arealer før man har et klart lokaliseringsalternativ, mener Oddbjørn Kleivane (KrF), medlem av havnestyret. Flere instanser arbeider nå på spreng med utbyggingsplaner for havna. Planene kan komme til å krasje med tradisjonell havnedrift. Det bekymrer næringen selv. - Omgivelsene må spille på lag med havna for å få en god havn i nasjonal målestokk, sier Espen Schlytter, rådgiver i Fiskeridepartementet. Skissen til en ny norsk havnestruktur skal være ferdig i løpet av våren. Fiskeridepartementet, som havnene sorterer under, presiserer at infrastrukturen må være topp for å bli blant de ti fremtidige nasjonalhavnene i landet. I klartekst god tilknytning mellom havn, veier og jernbane. Kristiansand har gode utsikter for å fremdeles være en nasjonalhavn, selv om stadig mindre gods transporteres gjennom havna. - Lastebilen har vunnet kampen de siste årene, mens det har vært en jevn nedgang for de fleste havner. For Kristiansands del er trenden veldig bekymringsfull, mener forsker Anders Langeland.I fjor ble 1.757.387 tonn fraktet gjennom havna, en nedgang på rundt 250.000 tonn siden 1997.Store utfordringer

Stein E. Haartveit, havnedirektør i Kristiansand, er enig i at utviklingen er negativ. - Men vi har ikke mistet kunder til andre havner. 90.000 tonn av nedgangen skyldes at man ikke laster om skip på samme måte som før. Videre merker vi at bedriftene rundt Kristiansand produserer mindre enn tidligere. De siste årene har det også vært mindre utenrikshandel på Sørlandet sammenlignet med andre landsdeler, presiserer Haartveit. Om havnas utfordringer, sier havnedirektøren dette: - Mer last over havna. Så enkelt, men så vanskelig. Havna må også moderniseres, samtidig som vi sikrer oss større arealer. frode.sandal@fedrelandsvennen.no