DURBAN: — Dette blir en stor utfordring som jeg ser fram til med spenning, sier Rolf Moen på telefon fra havnebyen Durban i Sør-Afrika.Oppgaven med å få bilene fram, og lære opp lokale til å kjøre og vedlikeholde bilene vil trolig ta minst fire måneder. I går kom skipet med de 218 lastebilene til Durban. Lossingen pågikk i seks timer. Det gikk problemfritt å få bilene på land, i følge Moen.I helgen skal bilene klargjøres for videre transport nordover mot det indre av det sørlige Afrika, der en stor sultkatastrofe er under utvikling.- Hva er din oppgave under denne Røde Kors-aksjonen?- Jeg skal lede konvoier. Men selvsagt må alle gjøre det arbeidet som trengs for å få aksjonen til å bli effektiv og vellykket, sier Moen.Den 57 år gamle kapteinen i Forsvaret har lang erfaring i konvoitjeneste både fra Midtøsten og på Balkan. Oppdraget i Afrika blir utfordrende, men ikke farlig slik oppdragene har vært der han har tjenestegjort tidligere.- Det er ikke krig noe sted her, så jeg kan ikke se at dette er farefulle oppdrag. Men det kan kanskje bli en del politiske hindre som gjør oppgaven problemfylt. Vi får løse eventuelle problemer etter hvert som de dukker opp, sier Rolf Moen.Det er den norske stat som har gitt lastebilene som bidrag i den internasjonale aksjonen for å hindre en av de største sultkatastrofene i Afrika noen gang. Bilene er amerikanske M6 militær lastebiler, som er utrangert fra det norske Forsvaret, men likevel fullt brukbare. De fleste bilene har bare gått få kilometer før de nå blir gitt til Røde Kors-aksjonen.- Jeg kan ikke tenke meg biler som egner seg bedre til en slik oppgave, sier den erfarne transportoffiseren.- Bilene er svært enkle og meget robuste. Bilene er utstyrt med doble bakaksler og enkle hjulpar noe som er en stor fordel under de forholdene vi vil møte.- Vi ligger heldigvis litt foran tidsplanen allerede, men det er likevel knapt om tid. Den første regntiden kommer om en måned og vil gjøre jobben vanskelig, sier Moen.Når bilene er klargjort i Durban går de med jernbanetransport til de respektive landene, Malawi, Zambia, Lesotho og Zimbabwe. Derfra vil de bli kjørt på trailer fram til bushen, der veisystemet i beste fall er mangelfult.- Maten som de norske bilene skal frakte kommer inn til tre sentrale havner. Derfra blir den sendt med trailer så langt veiene går, så overtar våre biler, forteller Rolf Moen til Fædrelandsvennen.