KRISTIANAND: — Neste år vil veiene på Sørlandet forfalle. Vi har ikke penger til samme vedlikehold som vi er vant til, sier sjefsingeniør Hans Seland i veivesenet. Effektivisering gir mindre vei

Årsaken er omstillingen i veivesenet. Målet med den er å få mye mer vei ut av hver krone som staten bruker.Men nå viser det seg at det motsatte skjer. Omstillingen blir dyr, og den kostnaden er ikke staten villig til å ta gjennom ekstrabevilgninger.- Dermed må vi kutte på asfalt, grøfting, stripemaling og så videre. Det er beklagelig, men veivesenet er nå inne i en meget tøff situasjon, sier Seland.I 2002 fikk region Sør (fylkene Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Buskerud og Vestfold) 765 millioner 2002-kroner til veivedlikehold.Neste år ligger det an til å komme bare 745 millioner 2004-kroner.I tillegg må 90 million kroner i omstillingskostnader dekkes inn. 110 millioner

Altså blir det godt over 110 millioner mindre til vedlikehold enn det var for to år siden.Tallene fremkommer i planene for riksvegbudsjett 2004 som veivesenet i region sør har laget på basis av signaler fra Veidirektoratet.Direktoratet har igjen fått rammer fra Samferdselsdepartementet.- Det som skjer er at rikspolitikerne tar ut gevinsten av effektiviseringen før vi har greid å effektivisere. Dermed får vi et veldig tøft år neste år. Men vi har bedt om å få dekket omstillingskostnadene, så vi kan jo håpe, sier Seland.I Samferdselsdepartementet vil man ikke kommentere saken, fordi man ikke vil snakke om forberedelser til statsbudsjettet og hvilke rammer som er signalisert.