Kristiansand: — Kan dere vente litt, så bussen slipper forbi, sier Securitas-vekter Arnt Bech vennlig, men bestemt til en ungdomsgjeng som skal krysse Tollbodgata. Bech passer sammen med vekter Jon Åsmund Øyna på at bussene i Tollbodgata kommer raskt over Markens gate.- Bussen skal fram, så vi stopper folk i noen sekunder. De fleste har tid til det, sier Øyna.Med en rød plate i hånden dirigerer Arnt Bech både biler og folk for å slippe de gule rutebussene raskest mulig fram.- Dette fungerer veldig godt, særlig de dagene hvor det har vært fint vær og veldig mye folk i gatene. Jeg tror det kunne være nyttig å ha slik dirigering på lørdager og andre perioder med mye trafikk, sier Bech.I krysset med Henrik Wergelandsgate står vekterne Eirin Evensen og Per Gunnar Kristensen i samme oppdrag. Fortvilte sjåfører

Mandag denne uken var bussene i Kristiansand opp til 15 minutter forsinket fordi det tok lang tid å krysse Markens gate.- Det er litt spesielt denne uken med Quart-festivalen. Bussene våre hadde store problemer med å komme gjennom byen og holde ruten mandag, fordi det gikk så mye folk i Markensgate, sier administrerende direktør Harald Vålandsmyr i Bussen Trafikkselskap. Det er to problemkryss: Henrik Wergelandsgate/Markensgate og Tollbodgata/Markensgate.- Flere av sjåførene våre var fortvilet på mandag. Det er vanskelig å få folk til å forstå at bussen kan bli 15 minutter forsinket når det ikke engang er rushtid, og at forsinkelsen skyldes veldig mange folk i gågaten, sier Vålandsmyr. Hindrer forsinkelser

Tirsdag tok Bussen Trafikkselskap kontakt med Vest-Agder Kollektivtrafikk (VAK) om problemet. VAK har ansvaret for tilrettelegging av kollektivtrafikken. Markedssjef Inge Os kontaktet politiet for å finne ut hva som kunne gjøres.- Vi vurderte flere løsninger. Politiet har jo mer enn nok å stelle med, om de ikke skulle dirigere trafikken. Men de ga klarsignal for å bruke vektere til trafikkdirigering, sier Os.Onsdag klokka 12 var Securitas-vakter på plass i de to kryssene. - Det fungerer utmerket, jeg tror folk forstår at de må vente et lite minutt for at trafikken skal flyte greit, sier Os.Vekterne har stått fra klokka 12 til 17 onsdag, torsdag og fredag. I dag står de fra klokka 9 til 15.Hvem som skal ta kostnadene med de innleide vaktene er ikke avklart.- Det har vi ikke diskutert. I første omgang var det bare viktig å få trafikkdirigeringen på plass, slik at bussene kommer frem i tide, sier Os.Securitas har mange oppdrag innen trafikkdirigering hvert år. På Agder er vekterne for eksempel brukt til å stoppe trafikken ved asfaltarbeid.mari.helland@fedrelandsvennen.no