KRISTIANSAND: I fjor betalte norske forsikringsselskaper ut 50 millioner kroner til mellom 1600-1700 båteiere som hadde grunnstøtt. Det viser en beregning som forsikringsselskapet If har gjort.— De fleste av disse ulykkene kunne vært unngått. Årsaken til ulykkene er ofte at folk har for lite erfaring med båt, sier Emma Elisabeth Vennesland, informasjonssjef i If.Utbetalingene fra forsikringsselskapene har økt samtidig med at flere har begynt å ferdes på sjøen i stadig raskere båter. Vennesland mener en jappekultur har begynt å prege sjølivet, der folk med mye penger kjøper store og raske båter.- De går ikke gradene og begynner med en liten båt. De hopper i stedet rett på en stor båt. Ofte kjøper de båt på 30 fot uten at de har noe erfaring, sier Vennesland.I dag kan folk kjøre båter på opptil 15 meter uten å trenge noen form for båtførerprøve. Hvis båten i tillegg går i 30-40 knop, kan det lett gå galt. Helt vilt

Både politi og mannskap på redningsskøytene kan fortelle om at det har blitt langt verre på sjøen de siste årene. - Det har blitt helt forferdelig. Folk overholder ikke vikeplikten og de tar ikke hensyn til andre. Det er mange ute på sjøen som aldri skulle hatt båt. Det er blitt altfor enkelt å skaffe seg båt, sier Gunnar Waagø på redningsskøyta «Ragni Berg».Små skjærgårdsjeeper med stor motor er en gjenganger. Ikke bare for redningsskøyta, men også for politiet. - Jeg har jobbet på politibåten i 11 år og det har blitt mange flere raske båter de siste årene, sier politibetjent Kenneth Fidjeland.Han jobber på politibåten i Kristiansand og merker godt at mange har både lite kunnskap og dårlige holdninger når de legger i vei i sin nye båt.- De kjører i full fart i trange sund, overholder ikke vikeplikten og viser lite hensyn til mindre fartøy og folk som bader, sier Fidjeland.Politiet kommer ofte borti båtførere som har grunnstøtt.- Det skyldes ofte for høy fart og for lite konsentrasjon. I tillegg kjører de gjerne i tussmørke og er påvirket av alkohol. Det er en fryktelig dårlig kombinasjon, sier Arnt Erdvik.Flere steder i Kristiansand er det fartsgrense på seks knop, men det gir mange blaffen i. Jo Østvold, som bor på Høivold Brygge, ser mange båtførere som ikke bryr seg om verken fartsgrenser eller sjøvettregler.- Det verste jeg har sett var i fjor, da en båt kom pent og pyntelig innover mot broa. Der snudde den og kjørte i sikkert 60 knop utover. Man kan jo tenke seg hva som hadde skjedd hvis det hadde kommet en annen båt da, sier Østvold. Verst rundt Oslo

På landsbasis er det båteiere rundt Oslofjorden som kjører mest uforsiktig. I Oslo og Akershus grunnstøtte de for mellom 12-13 millioner kroner i fjor. Også rogalendinger ligger høyt oppe på statistikken, mens folk i Agder er noe flinkere til å styre unna skjær. Her var det rundt 190 grunnstøtinger i fjor.- I Agder er det ikke fullt så stor tetthet av båter. I tillegg er de kanskje noe mer båtvante der, sier Vennesland.Hun legger til at det skal være lov å kjøre raskt, men at problemet er at folk kjører raskt på steder de ikke er kjent. Og at de har lite kunnskap.- Det blir det samme som om du og jeg skal begynne å kjøre store anleggsmaskoner uten trening, sier hun.