Det er Arild Holm, regionsjef i NAF region sør, som sier dette til Fædrelandsvennen. Han er ikke overrasket over at så mange blir tatt i 60— og 70-sonene og tror at en god del av «synderne» rett og slett er usikre på hva som er fartsgrensen på det aktuelle stedet.- 22 millioner kroner bare på Agder hittil i år er fryktelig mye penger, sier Holm.- Selvsagt skal vi alle holde lover og regler, men det er etter hvert blitt så mange grunnlag for å «straffe» trafikanter at jeg er redd det er med på å undergrave folks generelle respekt for lover og regler. Myndighetene har lovet at de skal rydde opp i alle 70-, 80- og 90-sonene, men det går forferdelig sent, sier Holm.- Og jeg vil gjerne legge til at bøtenivået nå er så høyt at det rett og slett er usosialt, sier han.At tallet på de som blir tatt går ned, ser Holm på som positivt. Og han innrømmer at det selvsagt har en preventiv virkning at bøtenivået er så høyt.- Det er ikke trafikksikkerhet som ligger til grunn for bøtenivået, det er rett og slett ønsket om mer penger til statskassen. Disse «inntektene» kommer direkte fra trafikken og burde gått tilbake. Det ville vært mye større forståelse for både nivået og antall muligheter for å bli tatt dersom pengene hadde gått direkte tilbake til vei- og trafikksikkerhetsformål, mener Arild Holm.- Er det for liten risiko for å bli tatt dersom man bryter lover og regler i trafikken?- Politiets aktivitetsnivå er såpass høyt at det alltid vil være en risiko for å bli tatt dersom man bryter fartsgrensene, sier regionsjef Arild Holm i NAF.terje.andersen@fvn.no