Les også:

Kommentar:

Nummer 1: Byplanen

Kvadraturen er kåret til vinner av jakten på bysjela i Kristiansand. Foto: Kjartan Bjelland

Formål: Grunnlegge en kjøpstad ved Skagerrak.

Byggeår: 1642-43. Arkitekt: Ingeniør Hans Jacobsen Schiørt.

Byggherre: Kong Christian den 4. Panelets vurdering: Det symmetriske rutenettet er umiddelbart karakteristisk for Kristiansand, og er den eneste renessanse-byplanen på Sørlandet.

Send sms med din stemme: bygg 1 til 03811

Nummer 2: Posebyen

Nummer 2: PosebyenFormål:Byggeår: ca 1850, men noen av husene er fra 1600-tallet. Panelets vurdering: Et stort karakteristisk bebyggelsesområde som lever opp til blikket utenfra om hva Sørlandet er. Foto: Kjartan Bjelland

Formål: Arbeiderstrøk der det bodde håndverkere, småkarsfolk og arbeidere.

Byggeår: Trehusene stammer fra 1700— og 1800-tallet.

Panelets vurdering: Et stort karakteristisk bebyggelsesområde som lever opp til blikket utenfra om hva Sørlandet er.

Send sms med din stemme: bygg 2 til 03811

Nummer 3: Torvet/Rådhuskvartalet

Nummer 3: Torvet/RådhuskvartaletByggeår:1641-43. Noen av bygningen er nyere på grunn av brannen i 1892. Brannstasjonen bygget i 1894. Panelets vurdering: Dette var maktens tyngdepunkt tidligere. I en renessanseby skulle makta være i sentrum, og nå sitter kommuneadministrasjonen midt i byen. Foto: Lars Hollerud

Formål: Torv med brannstasjon og rådhus.

Byggeår: Torvet ble anlagt 1641-43. Brannstasjonen bygget i 1894, rådhuset bygget i 1862-64. Arkitekt: Kaptein Carl Emil Kaurin (rådhuset), Johan Keyser Frölich og Finn Knudsen (brannstasjonen).

Byggherre: Kristiansand kommune

Panelets vurdering: Dette var maktens tyngdepunkt tidligere. I en renessanseby skulle makta være i sentrum, og nå sitter kommuneadministrasjonen midt i byen.

Send sms med din stemme: bygg 3 til 03811.

Nummer 4: Fiskebrygga

Nummer 4: FiskebryggaFormål:Byggeår: 1997Arkitekt: Løvdahl ASByggherre: Kristiansand HavnevesenPanelets vurdering: En turistmagnet, og et godt fungerende samlingspunkt mellom land og sjø der båter går rett inn og kan ankre opp. Svarer til forventningene om Sørlandet, godt iscenesatt. Foto: Kjartan Bjelland

Formål: Forretnings— og kontorbygg. I dag rommer det også flere restauranter.

Byggeår: 1997. Arkitekt: Løvdahl AS.

Byggherre: Kristiansand Havnevesen.

Panelets vurdering: En turistmagnet, og et godt fungerende samlingspunkt mellom land og sjø der båter går rett inn og kan ankre opp. Svarer til forventningene om Sørlandet, godt iscenesatt.

Send sms med din stemme: bygg 4 til 03811

Nummer 5: Kilden

Nummer 5: KildenFormål:Teater- og konserthusByggeår: 2012.Arkitekt: ALA architects Ltd (Helsinki) og SMS arkitekter AS (Kristiansand). Byggherre: Kilden IKSPanelets vurdering: Et modig prosjekt, som til de grader har blitt en suksess og skapte engasjement i byen. -Hvem ville trodd for 15-20 år siden at en kunne ha noe slikt i Kristiansand? spør Krag. Foto: Reidar Kollstad

Formål: Teater— og konserthus.

Byggeår: 2012. Arkitekt: ALA architects Ltd (Helsinki) og SMS arkitekter AS (Kristiansand).

Byggherre: Kilden IKS.

Panelets vurdering: Et modig prosjekt, som til de grader har blitt en suksess og skapte engasjement i byen. - Hvem ville trodd for 15-20 år siden at en kunne ha noe slikt i Kristiansand? spør Krag.

Send sms med din stemme: bygg 5 til 03811

Nummer 6: Agder Teater

(Det opprinnelige navnet på bygget er Kristiansand Teater, men blant paneldeltakerne og på folkemunne brukes Agder Teater)

Nummer 6: Agder TeaterFormål: Teater, fikk status som regionteater i 1995Byggeår: 1976. Arkitekt: Ugland Thorne, Arendal.Byggherre: Kristiansand kommune. Panelets vurdering: Arkitektonisk brutalisme som er typisk for 70-tallet, og bygget er viktig av politiske og kulturelle grunner. -Kunsten og innholdet er viktig, og det er en arena som kan skape liv i byen som bør fylles og ikke stå tomt, sier Bjørg Wallevik. Foto: Kjartan Bjelland

Formål: Teater, fikk status som regionteater i 1995. Byggeår: 1976. Arkitekt: Ugland Thorne, Arendal.

Byggherre: Kristiansand kommune.

Panelets vurdering: Arkitektonisk brutalisme som er typisk for 70-tallet, og bygget er viktig av politiske og kulturelle grunner.

— Kunsten og innholdet er viktig, og det er en arena som kan skape liv i byen som bør fylles og ikke stå tomt, sier Bjørg Wallevik.

Send sms med din stemme: bygg 6 til 03811