Vil filme Star Wars på Preikestolen, norsk byråkrati kan gjøre at sjansen glipper

De største filmstudioene i Hollywood snuser nå på Preikestolen, Trolltunga, Folgefonna og Lofoten som location for nye storfilmer.

Publisert Publisert

Hollywood-produsenter vil gjerne lage film i Norge. Men byråkratiet kan gjøre det vanskelig. Foto: NTB Scanpix

  • Jan Gunnar Furuly

De største filmstudioene i Hollywood snuser nå på Preikestolen, Trolltunga, Folgefonna og Lofoten som location for nye storfilmer.Det skriver Aftenposten

Blant annet kan sluttscenene i en helt ny Star Wars-film fra Lucas Films bli tatt opp på Preikestolen i Rogaland, dersom de amerikanske produsentene får oppfylt sine våteste drømmer.

Men den begrensede størrelsen på Norges insentivordning for utenlandske filmskapere og norsk byråkrati, kan gjøre at andre land stikker av med filminnspillingene, advarer linjeprodusentene Per-Henry Borch og Tor Arne Øvrebø.

– En søknadsfrist i året og altfor lite penger i potten, holder rett og slett ikke. Løftene om 25 prosent rabatt blir noe helt annet hvis et prosjekt stikker av med mesteparten av pengene, mens et annet sitter igjen med restene, sier Borch, som jobber for den norske avdelingen av det islandske produksjonsselskapet Truenorth.

Befaring på Vestlandet og Nord-Norge i sommer

Aftenposten får opplyst at blant annet Marvel Studios, som produserer Avengers-filmene, i vår har vært på befaring i Norge for å planlegge mulige scener til en av de kommende produksjonene.

Borch og Øvrebø vil ikke oppgi konkrete filmtitler, men ifølge International Movie Database (IMDB) planlegger Marvel nå Avengers : Infinity War med Chris Hemsworth og Scarlett Johansson i hovedrollene.

Linjeprodusentene Tor Arne Øvrebø (t.v.) og Per-Henry Borch har stor pågang fra internasjonale filmstudioer som vil filme i Norge. De etterlyser mer forutsigbarhet og økt rammer for den norske insentivavtalen for utenlandske filminnspillinger i Norge. Foto: Jan Gunnar Furuly

Premieredatoen for denne filmen blir tidligst i 2018. ## Vil filme Star Wars på Preikestolen

– Skaperne av en kommende storfilm fra Disney-eide Lucas Film ønsker dessuten å bruke Preikestolen eller et annet, Preikestol-lignende sted, som en mektig location for sluttscenene i produksjonen. I juni og juli gjennomførte vi en besøksrunde sammen med disse folkene, hovedsakelig på Vestlandet, opplyser Borch.

Etter det Aftenposten har grunn til å tro, er dette snakk om en ny film i Star Wars-serien.

Borch nevner at de utenlandske selskapene også har uttrykt interesse for å filme på spektakulære steder som Trolltunga og isbreen Folgefonna ved Odda, og flere steder i Lofoten.

Han trekker også frem Svalbard som et unikt sted som kan dra utenlandske produksjoner til Norge.

– Det er et problem for oss at disse store studioene i utgangspunktet kan filme hvor de vil i verden, uten særlige økonomiske begrensninger. Men erfaringene er at de drar dit hvor de får de beste rabattavtalene for å filme. Det står det gjerne mellom oss og fire-fem andre mulige land, sier han.

Sysselsatte hundrevis av filmarbeidere

Tidligere i år har Hollywood-produksjonene Snømannen med Michael Fassbender og Downsizing med Matt Damon gjestet Norge, og brukt steder som Oslo, Rjukan, Bergen og Trollfjorden i Lofoten til å filme scener.

Snømannen , basert på Jo Nesbøs bestselgende krimroman, fikk i mars 40,5 millioner kroner av årets pott på 45 millioner insentivkroner fra Norsk filminstitutt, og det førte til at filmen i sin helhet ble tatt opp her i landet. Regissør Alexander Payne og hans Downsizing ble tildelt resten av pengene.

Snømannen sysselsatte 413 norske filmarbeidere i alt fra en dag opp til seks måneder. I tillegg fikk 781 norske leverandører solgt varer og tjenester til produksjonen, opplyser linjeprodusent Øvrebø.

Downsizing var den norske staben rundt 100 personer. Her deltok både Øvrebø og Borch som linjeprodusenter. Totalt deltok Matt Damon & co på fire opptaksdager, men en såkalt secondunit gjorde opptak av det mektige landskapet i Nord-Norge i ca. 20 dager. Dette vil bli tilrettelagt i scener som nå skytes i Canada.

Investerer i økt turisme

– I tillegg til effekten av økt profesjonalisering og sysselsetting av norske filmfolk, er det tidligere beregnet at innspilling av filmer kan bidra til å øke turismen. En britisk undersøkelse nylig rapporterte at man fikk 13 kroner tilbake for hver krone som ble investert i filmprosjekter i London, sier Borch.

Også Stockholm har rapportert om sterkt stigende turisme etter de til sammen seks Millennium-filmene, som ble laget basert på Stieg Larssons tre krimromaner om Lisbeth Salander.

Mens flere studioer allerede har vært på befaring på Vestlandet og i Nord-Norge de siste månedene for nye mulige filminnspillinger, er det fortsatt uklart hvor mye insentivordningen vil ha på budsjettet for neste år.

Savner forutsigbarhet

– For oss kan det bli et problem at ordningen må vedtas fra år til år, for da vet man ikke om det blir noen ordning før sent på høsten. De økonomiske rammene er foreløpig relativt små, og kombinasjonen at man må vente og ikke får full uttelling, kan føre til at vi mister disse prosjektene til andre land, sier Tor Arne Øvrebø.

– Det er nå vi har momentum etter den fine starten på insentivordningen. I det minste bør politikerne doble potten til 90 millioner kroner, og på sikt flytte hele ordningen fra Norsk filminstitutt til Næringsdepartementet. Det ville være en klar fordel å få til en mer glidende ordning, lik den de har på Island. Husk på at disse store produksjonene gjerne har budsjetter på en til 1,5 milliarder norske kroner, og at en insentivordning på 45 millioner kroner fort bare blir en dråpe i havet, sier Borch.

Utlyser ny runde i høst

Norsk filminstitutt opplyser at en ny runde av insentivordningen vil bli utlyst om kort tid, med søknadsfrist tidlig i januar neste år.

– Statsbudsjettet er ikke klart før senere på høsten, men vi har fått signaler om at potten for 2017 i alle fall vil ligge på samme nivå som årets tildelinger, sier avdelingsdirektør Stine Helgeland.

Mandag arrangeres et fagseminar på Den norske Filmfestivalen i Haugesund om de foreløpige erfaringene med insentivordningen – og hvordan Norge skal klare å lokke enda flere filminnspillinger til landet.

Publisert