LYNGDAL: — Det varierer veldig. Et sted kan det være kjettingføre, mens et annet sted er det fine forhold. Det å måtte stoppe og ta på kjettinger for så å ta dem på igjen, før man på nytt må ta i bruk kjettinger igjen, er en nesten umulig situasjon. Ellers registrerer vi at blant annet på strekningen Kristiansand-Stavanger er det ulik praksis hos veimyndighetene når det gjelder brøyting og salting. Dermed blir kjøreforholdene forskjellig fra sted til sted, sier Sundet.Han har ingen oppfatning om hvor vidt vogntogsjåførene langs veiene er for dårlig til å ta i bruk kjettinger. Sundet kjører selv nedover kontinentet, hvor kjettinger så godt som aldri blir tatt i bruk.- Trenden er at flere og flere utenlandske sjåfører inntar veiene i Norge, og mange av disse mangler erfaring på de glatte vinterveiene. Derfor kan det godt være hyppigere kontroller ved grensene, for å sjekke om sjåførene har med seg kjettinger, mener Geir Sundet.