KRISTIANSAND: — Dette er et kjempeproblem. I det siste har det ikke gått en dag uten at en eller flere foreldre har henvendt seg til oss om dette, forteller kontorsjef Ole A. Lie i Forbrukerrådet i Vest-Agder.Foreldre som kjøper mobiltelefon med kontantkort til barna, og tror det gir dem kontroll over bruken, kan få en ubehagelig overraskelse i posten. For plutselig dukker det opp regninger på telefonbruken, i foreldrenes navn - ettersom abonnementet er registrert på dem.- Regningen gjelder gjerne for såkalte underholdningstelefoner, som er numre i 22- eller 23-serien, og som tilbyr alt fra en fotballspillers målopplevelse til regulære sextelefoner. Dette er uansett dyre tjenester som kan koste så mye som 5,95 kroner for et kvart minutt. Kontantkortet lastes bare for vanlige tellerskritt, mens selve tjenesten betales separat. Derfor er det mulig å ringe disse numrene selv om det ikke er dekning for det samtalen koster på kontantkortet, opplyser Lie.Dyre vitser

En mor i Søgne opplevde å få en regning på 1600 kroner for sin 13-årige sønns mobiltelefonbruk. Avsender var inkassoselskapet Intrum Justitia.- Vi skjønte ingenting. Jeg trodde at når vi kjøpte kontantkort kunne han ringe for en viss sum, og ferdig med det. Kontantkortet skulle jo nettopp sikre oss kontroll, slik at vi slapp å få uforutsette regninger, påpeker hun.Det viste seg at sønnen hadde ringt en vitsetelefon, noe som skulle vise seg å bli en dyr fornøyelse.- Jeg fikk til slutt kontakt med firmaet som hadde sendt regningen, og fikk en avtale om å betale i avdrag. Men etter å ha snakket med forbrukerkontoret har jeg bestemt meg for å la være å betale, forteller moren oss.- Ikke betal

Kontorsjefen ved Forbrukerrådet råder nemlig foreldre som opplever å få slike regninger for samtalene til sine mindreårige barn å nekte å betale.- Den som eier abonnementet er ansvarlig for regningen. Men hvis det ikke er eieren som har ringt selv, men en umyndig person, er eieren ikke ansvarlig og kan nekte å betale den. Og selskapet kan ikke kreve inn gjeld fra en umyndig person, sier Lie.- Det blir det samme som om jeg har besøk av noen som låner telefonen min for å bestille pizza. Jeg blir belastet for tellerskrittene samtalen koster, men bare ikke prøv å få meg til å betale pizzaen!Inkassoselskap som sender regningen, driver inn pengene på vegne av dem som leverer telefontjenesten.- Hvem som sitter bak og soper inn pengene, er ofte vanskelig å få tak på. Jeg anbefaler foreldre som opplever dette å sende et brev til dem som har sendt regningen (det er ofte vanskelig å få tak i dem på telefon!), og gjøre det klart at du ikke er ansvarlig for beløpet, sier Lie, som også har tatt opp saken med forbrukerombudet.Det lyktes oss ikke å få noen kommentar fra Intrum Justitia i går kveld.