Hittil i år er det importert over 1500 bruktbiler til Agder-fylkene, 866 til Vest-Agder og 686 til Aust-Agder. I løpet av de ti første månedene gir dette en økning på henholdsvis 14 og 16 prosent. I forrige måned lå tallene 10 og 12 prosent over oktober i fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken AS. Så langt er det importert 24.313 bruktbiler, mot 22.533 i tilsvarende periode i fjor.Denne utviklingen bekymrer Bilimportørenes Landsforening som har bedt Finansdepartementet om se på satsene for bruksfradrag, det vil si den reduksjonen i avgiftene som følger av bilens alder ved import. Det er flere år sidene disse satsene ble revidert, mens vi fra 1. januar 1996 fikk et nytt avgiftssystem for nye biler i Norge og de aller fleste merker har nå nettopriser. De bruktimporterte bilene kommer gunstig ut i forhold til brukte biler som er kjøpt nye i Norge, ikke minst når det gis fradrag på moms på biler som har gått i næring i utlandet.Satsene vil tidligst bli endret til våren, trolig vil dette skje fra 1. april når en ny registreringsavgift skal erstatte dagens engangsavgift på nye biler. Det jobbes på høytrykk for at man skal rekke å fremme forslag om nye satser.På toppen

Mercedes-Benz er det klart mest populære merket. 6252 biler med stjernen i grillen er tatt inn i landet hittil i år. Så følger BMW med 4801, Audi 3605, Volkswagen 2444 og Volvo med 1135. Blant de tre toppmerkene er det Audi som har størst prosentvis økning i forhold til i fjor, 28 prosent.Mest overraskende er det at japanske Subaru av en eller annen grunn er blitt svært ettertraktet i det siste, og klatrer oppover listen over de mest importerte bilene. Subaru ligger, med sine 230 biler, på en tolvteplass og langt unna teten, men i oktober var importen 278 prosent over fjorårstallene! Pen økning har også andre japanske merker som Mazda og Mitsubishi.Gjennomsnittsalderen for bruktimporterte biler er seks og et halvt år (når vi ser bort fra veteranbiler på 30 år og mer), viser beregninger som Opplysningsrådet for Veitrafikken har gjort for Fædrelandsvennen. Gjennomsnittsalderen på den norske bilparken er ca. 10 år, og de importerte bilene trekker altså denne nedover.helge.stavik@fedrelandsvennen.no