OSLO: Hvis ikke meklingen mellom Parat og flyselskapet fører fram vil de kabinansatte legge ned arbeidet, og da blir det full stopp i trafikken fra onsdag morgen.

– Vi holder på med å forhandle nå, og håpet er der. Meklingsmannen jobber med partene, og jeg er fortsatt optimist, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NTB tirsdag kveld.

Ingen alternativ

Det finnes ingen alternativ til Widerøe på de aller fleste av flyselskapets avganger. Dermed rammes rundt 400 avganger med 11.000 passasjerer fra 42 ulike flyplasser hvis det blir streik.

– De som skal fly utenlands kan vi hjelpe med å booke om til andre flyselskap, men på kortbanenettet innenlands i Norge er det ikke så mye vi kan gjøre. De som blir rammet får enten pengene tilbake eller kan booke om til en senere reise, opplyser Kongsteien.

Varselet om plassfratredelse for 312 av totalt 330 medlemmer i Widerøes kabinforening ble meldt inn til Riksmekleren i april, og meklingen startet tirsdag. Fristen er midnatt natt til onsdag.

Pensjonskrangel

Årsaken til konflikten er ikke lønns— eller arbeidstidsvilkår, men at de kabinansatte krever forhandlingsrett og medinnflytelse over hva slags pensjonsordning arbeidsgiveren tilbyr de ansatte.

– De kabinansatte i Widerøe er den eneste kabinforeningen i SAS-konsernet hvor arbeidsgiveren ensidig kan endre pensjonsordningen uten å forhandle med de ansatte. De har en tremåneders varslingsfrist. Det er alt, sa forhandlingsleder Lars-Petter Larsen i Parat til NTB forrige uke.

Widerøe svarte med at det er umulig for selskapet å gi de kabinansatte forhandlingsrett.

– Dagens pensjonsordning er en kollektiv ordning for hele Widerøe, men som pilotene har forhandlingsrett om fordi de i sin tid slo sin egen pensjonsordning sammen med bedriftens, sa Kongsteien.

Fredag ble det kjent at SAS har solgt Widerøe til en investorgruppe bestående av Fjord1, Torghatten og Nordland fylkeskommune.