MANDAL: – Det er jo rimelig dustete. Vil de ikke ha pengene våre? Det må jo være bedre det enn å kjøre bussen tom herfra, sier en hoderystende Marianne Høksås.

På vegne av bygdefolket på Sjølingstad har hun prøvd å finne ut av hvorfor de nå nektes å bruke skolebussen som i alle år har kommet med barna fra skolen. Fra Vigeland i Lindesnes kommer bussen klokka 12.30 og 14.45 med de til sammen rundt 15 barna.

Når de er sluppet av, har folk fra Sjølingstad kunnet ta bussen videre de 8,5 kilometerne til Mandal.

De har betalt for seg, og dette har vært et svært viktig tilbud for beboerne i bygda ettersom det ikke kommer rutebusser innom i løpet av dagen.

– For tre uker siden nektet bussjåføren oss å komme om bord. Han hadde ingen forklaring annet enn at han hadde fått beskjed om at han heretter skulle kjøre tom buss tilbake til Mandal, sier Høksås.

Alvorlig for mange

Dette mener folk i bygda er alvorlig. Det bor rundt 80 personer på Sjølingstad. 31 av dem er under 18 år og mange av de voksne har heller ikke sertifikat.

Nå må de gå tre kilometer ned til E 39 der det kommer en buss to timer etter at siste skolebuss har kjørt fra Sjølingstad.

– Det rare er at om morgenen kommer skolebussen tom tilbake fra Vigeland til Sjølingstad klokken 08.45. Da får vi lov til å ta den til Mandal, men altså ikke fire timer senere, sier Høksås.

Før jul hadde bygda satt ned en komité for å jobbe for et bedre busstilbud enn det de hadde da skolebussene var eneste alternativ.

– Og nå har dette skjedd, vi har ingen buss i det hele tatt bortsett fra den ene om morgenen. Forstå det den som vil, sier hun, og beskriver situasjonen som trasig.

Kjørt med tap

– Ja, hva er forklaring på dette, direktør for Sørlandsruta, Erik Abramsen?

– I den nye kontrakten vi fikk med Agder kollektivtransport (AKT) fra 1. juli i fjor er ikke bussen som går fra Sjølingstad å regne som rutebuss. Det betyr at vi ikke får betalt for å kjøre fra Sjølingstad til Mandal, sier Abramsen.

Det betyr at bussen kan bli sendt til helt andre steder enn rutebilstasjonen i Mandal når skolebarna er sluppet av. Dette kalles for posisjonskjøring.

– Så når vi i et halvt år likevel har latt folk få bruke bussen, har det vært med tap selv om passasjerene betaler, sier Abramsen.

Han skjønner godt at folk reagerer på at bussen kjører tom fra Sjølingstad.

– Vi har flere slike problemstillinger rundt om på bygdene. Derfor er vi i dialog med AKT om å få til en løsning slik at folk kan bruke bussene, også på Sjølingstad, sier han.

Gjennomgår

Det samme sier administrerende direktør Siw Viken i AKT.

– Vi skal gjennomgå ruter der dette er et problem og ut fra de midlene vi rår over vil vi se om vi likevel kan gi folk et rutetilbud, sier hun.