KRISTIANSAND : — Det er svært hyggelig at vi stadig får flere seere. Ferske tall viser at en av fem innbygger i vårt nedslagsfelt daglig ser våre sendinger. Blant de 20 lokale TV-stasjonene som ble startet for 7-8 år siden, kan ingen andre vise til en slik seeroppslutning. Tor Mjaaland, redaktør i TVSør, legger ikke skjul på at han synes dette er gledelig. Det er en opplevelse som også markedssjef Helge Brottveit deler.- De nye seertallene betyr mye når vi skal selge reklame og annonser mot det lokale næringsliv, sier Brottveit. Han minner om at TVSør av kommersiell og avhengig av reklameinntekter. Da betyr dokumenterbare seertall mye.Og tallene som utløser glede og tilfredshet, viser at TVSør har en daglig seeroppslutning på 19 prosent. Sagt på en annen måte, betyr det at en av fem personer over 13 år i TSør, sitt nedslagsfelt ser på stasjonens sendinger daglig. Sammen med TV Aust-Agder har kanalen rundt 30.000 seere daglig. 57 prosent av befolkningen i det samme området, oppgir at de har sett på sendinger fra TVSør en eller flere ganger i løpet av uka, mens NRK Sørlandet har 53 prosent ukentlig seeroppslutning.Tallmaterialet er basert på telefonintervju utført av Norsk Gallup, og representerer et årsgjennomsnitt fra juni 2002 til juni i år. - Vi synes jo også det er stas når tallene viser at vi på ukesbasis har bedre seeroppslutning enn NRK Sørlandet, sier Tor Mjaaland. Han kan selvfølgelig heller ikke unnlate å minne om at TVSør har holdt sine nyhetssendinger upåvirket av sommeren, mens NRK har trappet ned.Gode tall til tross, TV Sør har ikke til hensikt å hvile på sine laurbær.- Mot slutten av september setter vi i gang med frokost-TV på lørdager. Samme program sendes i reprise på søndager, forteller Mjaaland.Fra samme tidspunkt kommer sendingene i en litt ny «innpakning» - nye vignetter, litt nytt utseende.- Litt av et løft med frokost-TV?- Denne satsingen kommer til å skje i nært samarbeid med produksjonsselskapet Lynor.- Hvorfor har ting gått såpass bra for TVSør?- Det er ingen grunn til å legge skjul på at vi var nede i en bølgedal for et års tid siden. Men etter den tid har vi åpenbart klart å lage sendinger som folk liker, sier Tor Mjaaland. Satsing på lokale nyheter er hovedbjelken, sammen med tett fokus på Start og MK. Fire sportssendinger i uka har trolig truffet er hjemmemarked.- Dessuten finnes det en sunn lokalpatriotisme på Sørlandet. Folk er opptatt av det som skjer i egen landsdel, og dermed blir det også lettere å lage lokal-TV i Kristiansand enn i Oslo, mener Mjaaland.For et halvt års tid siden ble TVSør fysisk lokalisert til mediehuset Fædrelandsvennen. Man er ikke i tvil om det i dette ligger muligheter for å lage bedre lokal-TV samtidig som fjernsynsdriften kan styrke mediehuset.- Men blir det penger i kassa?- TVSør har gått med underskudd siden etableringen. Men for inneværende år er målet at vi skal komme ut i balanse. Tor Mjaaland og Helge Brottveit tror det skal være mulig, sett på bakgrunn av at minustallene for første halvår er mindre enn noen gang, og at høsten normalt gir bra med inntekter.olaf.lorentsen@fedrelandsvennen.no