KRISTIANSAND: — Folk må våkne og protestere. Det er helt vilt det som nå planlegges, sier Håkegård til Fædrelandsvennen.I lørdagsavisen skrev vi at politikerne planlegger å øke bomsatsene fra 10 til 25 kroner fra høsten 2007 for å få råd til ny Vågsbygdvei og firefelts vei fra Gartnerløkka til Søgne.Ved første øyekast ser det ut som en 150 prosent økning av prisen. I realiteten er det snakk om en mye større økning. For mange tusen bilister vil bomutgiftene øke med over 500 prosent. Grunnen er endrede rabattordninger. Dagens årsabonnement til 1500 kroner vil forsvinne. I fremtiden vil maks rabatt bli 50 prosent pr. passering. Det har Vegdirektoratet bestemt. Det betyr at du minimum må betale 12.50 kroner per bompassering.Nils Magne Håkegård er et typisk eksempel på en person som bor på ene siden av Kristiansand og arbeider på andre. Håkegård bor i Songdalen og arbeider som håndverker på fylkesmuseet på Vige.Tusenvis av innbyggere i Vennesla, Søgne, Songdalen, Kristiansand og Lillesand har det slik.Håkegård passerer bommene to ganger daglig for å komme til og fra jobb. Den planlagte timesrabatten (at du kan kjøre gratis i en time etter første bompassering) vil ikke hjelpe ham i det hele tatt.- I tillegg har jeg nok fem turer i uka til og fra byen på fritiden, sier Håkegård.Det betyr at Håkegård passerer bommene omkring 720 ganger i året (fire ferieuker trukket fra)- Nå betaler jeg 1500 i årsabonnement. Med maks rabatt på 50 prosent vil jeg fra høsten 2007 måtte ut med 9000 i året. Det merkes alvorlig på privatøkonomien for vanlige mennesker med moderate inntekter, sier Håkegård.Han håper politikerne nå tenker grundig gjennom konsekvensene av så høye bomsatser.Så langt har ordførerne rundt Kristiansand sagt ja og amen til 25 kroner per bompassering. Bare Vennesla-ordfører Torhild Bransdal har tatt visse forbehold. Kommunestyrene i kommunene rundt byen skal endelig vedta bom-saken til våren.- Jeg satt i kommunestyret for Høyre i Songdalen forrige periode. Nå skal jeg bruke kontaktene mine. Noen må kjempe mot dette, sier Nils Magne Håkegård.Han oppfordrer alle andre til å starte en massiv motstand mot økte bomavgifter.- At det øker noe, er kanskje noe vi må tåle. Men vi snakker om norgesrekord, sier Håkegård.- Men ser du ikke behovet for vei? Dessuten blir jo buss nå et billig alternativ?Vi trenger vei, mens buss er veldig tungvint uansett for oss som skal fra den ene siden av byen til andre. Vi som bor utenfor Kristiansand har vært med på å betale både Flekkerøytunnelen og ny vei til HiA, og vi skal være med å betale krysset i Narviksbakken. Jeg føler vi har betalt nok til Kristiansand, sier Nils Magne Håkegård.odd.inge.uleberg@fedrelandsvennen.no