KRISTIANSAND: — Det var helt utrolig, mener Mona Aluwini, daglig leder ved Lace Hårdesign på Lund. I april ble frisørsalongen lurt til å utføre en hårforlengelse til en verdi av 9000 kroner. Det var den svindeltiltalte 23-åringen fra Kristiansand, som Fædrelandsvennen omtalte i forbindelse med hybelsvindling i forrige uke, som lurte frisørsalongen.- Jeg fikk bestilling på hårforlengelse. Det kom inn ei jente en fredag, og kjæresten skulle betale det nye håret hennes. Jenta betalte 1500 i depositum, sier frisør Karina Flaa.Dagen etter kom jenta tilbake til salongen og hårforlengelsen ble gjennomført.- Det tar fire til fem timer å gjøre dette. Jeg brukte hele lørdagen, forteller Flaa.Da kjæresten til jenta dukket opp, hadde han ikke penger på seg, men kom i stedet med en rekke bortforklaringer. Hårforlengelsen kostet 9000 kroner. Når depositumet trekkes fra, sitter salongen igjen med et tap på 7500 kroner. Saken er anmeldt.- Det er en god del penger, og heldigvis skjer ikke dette ofte. De aller fleste er ærlige, understreker frisøren.I alt er 23-åringen tiltalt for nærmere 20 forhold, og mannens forsvarer, Sveinung Johnsen, sa til Fædrelandvennen i forrige uke at 23-åringen har tilstått de fleste forholdene. Nekter å klippe

Flere andre frisørsalonger Fædrelandsvennen har vært i kontakt med, har opplevd liknende episoder. - Vi har noen som vi nekter å klippe, forteller Pia Jacobsen, daglig leder ved Majas Salong i Dronningens gate.Jacobsen forteller at kjeden har en liste på flere personer som de ikke vil betjene. I sommer kom en dame i 50-årene seg unna med sjampoer og hårkurer til en verdi av over 2000 kroner. Hun kunne ikke betale, og veska hennes ble derfor satt bak kassa mens hun var ute for å hente penger. Frisøren som betjente kassa var uoppmerksom en liten stund, og da snek damen seg inn i salongen, bak kassa og hentet veska, sier Jacobsen. Stikker av

Siv Anita Bakke, daglig leder ved Adam og Eva frisør i Lillemarkens forteller at de har 3.500 kroner utestående fra ei dame som ikke har betalt for hårforlengelse. Hun har oppgitt feil navn og telefonnummer. Det er kjempefrekt, mener Bakke.Camilla Langenes, daglig leder for Nikita i Kristiansand og Arendal, har også opplevd noen betalingsvrange frisørkunder - Vi har hatt en del tilfeller. Det kan være at folk sier de skal ut og hente lommeboka i bilen, eller ta ut penger i minibank. Så stikker de bare av, forteller Langenes.- Vi hadde en del av dette i fjor sommer, og så var det en del tilfeller i vår. På det verste kan det være fem i måneden, sier Langenes.Et av tilfellene i fjor var med en eldre dame som stakk fra regninga.- Jeg har truffet henne i byen ved to anledninger siden, og jeg har minnet henne på at hun har en regning utestående. Begge ganger lot hun bare som ingenting og sa hun skulle betale. Men det har hun i alle fall ikke gjort til nå. Det er helt utrolig hvor frekke folk kan være, mener Langenes, som riktignok presiserer at de aller fleste kunder betaler det de skal.