BODØ: På et presseseminar i Bodø torsdag sa samferdselsministeren at det ikke har vært registrert negative effekter av å øke hastigheten opp til 100 kilometer i timen.

– Med utgangspunkt i disse erfaringene, og erfaringene danskene har hatt med økning opp til 130 kilometer i timen, vil jeg be Vegdirektoratet vurdere muligheten for en prøveordning med 110 kilometer i timen, sa Torild Skogsholm.

Liten effekt av fartsreduksjon

Hun fortalte at ordningen med å senke hastigheten fra 90 til 80 kilometer i timen på enkelte veistrekninger ikke har hatt nevneverdig trafikksikkerhetsmessig effekt. Reduksjonen fra 80 til 70 km/t på andre veistrekninger karakteriserte hun som «stort sett vellykket».

I begrunnelsen for forslaget om en prøveordning med ny toppfartsgrense la Torild Skogsholm vekt på at det er viktig at trafikantene har respekt for de ulike fartsgrensene, at bilistene skal slippe å lure på hvorfor det ikke er lov å kjøre fortere på strekningen de kjører.

Minibusser vekk

Skogsholm røpet også at Samferdselsdepartementet vil arbeide for å fjerne minibusser fra kollektivfeltene. Situasjonen i flere storbyer er nå at mange kjøper minibusser utelukkende for å kunne kjøre i kollektivfeltene og slippe å stå i kø. Det vil samferdselsministeren ha slutt på.

– Vi vil i en overgangsordning først begrense minibussenes adgang til disse feltene, og etter hvert få dem helt vekk, sa samferdselsministeren.

Til gjengjeld vil departementet åpne for at el-biler og andre kjøretøy med såkalt nullutslipps-teknologi skal få adgang til kollektivfeltene. (©NTB)

ev@ntb.no