FARSUND: — Dette er en milepæl i vernearbeidet i Vest-Agder. Etter at det helt siden 1938 har vært snakk om å verne området, synes vi det er veldig bra at det endelig ble en avklaring, sier Bjørn Vikøyr hos miljøvernavdelingen hos fylkesmannen.Det er et unikt og internasjonalt viktig våtmarksområde med landsdelens største sammenhengende sumpområde, som fra i går ble fredet. Slevdalsvannet er en del av Lista våtmarkssystem. Området er blant annet Sør Norges viktigste trekk- og overvintringslokalitet for de sårbare artene vannrikse og myrrikse. Hele 230 fuglearter og 11 underarter er registrert i området. Opprettelsen av naturreservatet innebærer at vegetasjon og dyreliv blir underlagt et sterkt vern mot uheldig inngrep og endringer. Jakt blir forbudt.Det er interessene til flyplassen som er årsaken til at området ikke tidligere har blitt fredet. Også av hensyn til flyaktiviteten er et opprinnelig foreslått fredningsområde i forlengelsen av rullebanen ikke tatt med. Dagens virksomhet ved flyplassen skal ifølge regjeringens vedtak kunne opprettholdes, men vedlikeholdsarbeid i fuglenes hekketid i tidsrommet 1. april til 1. august blir ikke lenger tillatt.I forkant av fredningsprosessen har ledelsen i Lista Lufthavn AS (LILAS) uttrykt bekymring for at fredning vil øke risikoen for kollisjon mellom fugl og fly, gi mindre bæreevne på rullebanen og at selskapet vil miste styringsretten over flyplassens sikkerhetssoner. Når det gjelder rullebanens bæreevne så henger det sammen med at det jevnlig er behov for å grøfte rundt flyplassen for å lede bort van.- Vi er overrasket og veldig skuffet over regjeringens fredningsvedtak. Verken våre eller Luftfartstilsynets innvendinger ser ut til å ha blitt tatt hensyn til. Så lenge kollisjon med fugl er en av de største farene i moderne lufttransport, hører det ikke hjemme noen steder å legge et fuglereservat kloss opp i en flyplass, sier daglig leder Tore Albrektsen i LILAS.Han reagerer sterkt på at området som nå er fredet også strekker seg langt innover rullebanens sikkerhetssone.- Jeg tør ikke spå hva dette vil bety for den videre utvikling av flyplassområdet på Lista, men det blir i alle fall ikke lettere å realisere noen av planene som foreligger, sier Albrektsen.Bjørn Vikøyr viser til at vernebestemmelsene ikke er til hinder for vedlikehold av lovlige dreneringskanaler og at faren for kollisjon mellom fly-fugl ikke vil øke som følge av fredningen. Det er for øvrig åpninger i fredningsforskriftene for å kunne gi dispensasjoner blant annet for å ivareta flysikkerheten i området.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no