MANDAL : — Vi er stolt over å ha klart dette, men det ligger svært mye arbeid bak, sier administrerende direktør Bjørn Fjellhaugen.Verftet skal bygge ti redningsbåter for Tyrkia, og kontrakten lyder på 150 millioner kroner. Å få innpass i dette markedet har vært tungt og vanskelig, og først etter jobbing med prosjektet i fire år er endelig kontrakt undertegnet.Båtene skal inngå i en redningstjeneste langs den tyrkiske kyst. Særlig gjelder det Bosoporstredet som blant annet går gjennom Istanbul. Stredet er svært trafikkert og ulykkene hyppige. Det vil tyrkerne prøve å gjøre noe med.- Båtene vi skal bygge vil ta del i en tjeneste som godt kan sammenlignes med Redningsselskapet her i Norge. Men her skal ikke mannskapet bo om bord, det gjør de på egne landfaste stasjoner, forteller Fjellhaugen.Fartøyene skal kunne slepe, drive redningstjeneste og slokke branner. Dessuten vil de trolig bli brukt til patruljering. Travel vinter

Nå starter prosjekteringen av båtene for fullt, og rett etter ferien er det full fart i hallene på Båtservice. Første båt vil være ferdig før jul, og siste båt sjøsettes allerede neste sommer. Det blir altså en svært travel vinter for de 60 ansatte.- Vi er vant til korte tidsfrister, påpeker Fjellhaugen. I denne bransjen er usikkerhet fast følgesvenn, og svingningene store for de ansatte. I Norge er det omtrent ikke mulig å få båtkontrakter, og Båtservice har derfor jobbet aktivt utenfor grensene for å få bygging. De har fått flere kontrakter i Iran, Saudi-Arabia og Hellas.- Men dette er den største kontrakten vi har hatt på mange år. Særlig gledelig er det at vi får til serieproduksjon av båter, sier Fjellhaugen. Kan få bygge flere

I går var det allmøte på verftet der de ansatte ble informert om kjempekontrakten. Her ble det gitt klar beskjed om at nå gjelder det å stå på. Blir de første båtene som skal til Tyrkia vellykket, er sjansen stor for at tyrkerne vil bestille ytterligere 20 redningsbåter.- Før julen 2000 var vi veldig tett på å få kontrakt for bygging av i alt 30 båter. Men så veltet den tyrkiske økonomien, og alt falt sammen, forteller direktøren. Når Båtservice nå likevel har klart å få til en kontrakt om bygging av 10, og siden kanskje ytterligere 20 båter, er dette noe som vil vekke oppsikt.Han lover å fortsette å jobbe med land i fjerne Østen og Den persiske golf. - Vi er blitt dyktige på hvordan vi skal forhandle med fremmede kulturer. Det er en stor utfordring, og det er lett å trå feil. Men det er spennende at vi nå lykkes i arbeidet, sier Bjørn Fjellhaugen. Imponert klubbformann

For klubbformann Nils Kåre Oftenes i Fellesforbundet på Båtservice kom gårsdagens beskjed om storkontrakten som sendt fra himmelen.- Vi har lenge følt usikkerhet, slik det jo er i denne bransjen. Nå var vi ferdig med de byggeprosjektene som var, og folk begynte å lure på hva som ville skje etter ferien. Ville vi bli permittert? I går kunne derfor arbeiderne glise fornøyd. Oftenes er kraftig imponert over hvordan verftet har klart å få innpass i nærmest håpløse markeder.- Det forteller om en kreativitet som sikrer våre arbeidsplasser, skryter klubbformannen.Han lover at de skal stå på for å få båtene så bra som mulig, noe som er den beste reklamen for flere kontrakter.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no