VENNESLA: — Det vil bli kjørt kvernet og sortert industriavfall fra Norsk Gjenvinnings anlegg i Randesund til Hunsfos, sier Knut Skjeveland i Norske Shell som er prosjektleder for biobrenselanlegget.Prosjektet har en prisantydning på nærmere 70 millioner kroner. Formelt er ikke avtalen undertegnet mellom Hunsfos og Vest-Agder Energiverk (VAE). Intensjonen fra de to partene er at dette prosjektet skal på beina og settes i drift om halvannet år.Digre trailere

Hver trailer som skal kjøre gjennom Vennesla til rundkjøringen ved sentrum, over broa til Moseidmoen og opp gjennom boligfeltet Stemhei, har 26 tonn last. Det vil si hele 120 kubikkmeter med industriavfall.- Vi skal normalt kjøre på dagtid mellom 07.00 og 16.00. Men vi dimensjonerer lageret ved tømmertomta på Moseidmoen slik at det kan fylles opp før påskedagene. På disse dagene blir det ingen trafikk inn til biobrenselanlegget, sier prosjektleder Skjeveland.Penger i bark

— Årsaken til at vår egen bark er ute, er at verdien på bark i dag er høyere enn da dette var aktuelt for et par år siden. Barken er nå økonomisk interessant for oss å utnytte. Bark kan komposteres og anvendes på andre måter. Vi jobber for å gjøre nærmere avtaler med blant firmaer som videreforedler barken. Etter at vi la ned cellulosefabrikken har vi nå også en mengde bark som lar seg håndtere, sier vedlikeholdssjef Nils Gjelsten ved Hunsfos Fabrikker.- Et annet vesentlig forhold er at vi skal ikke betale noen for å få næringsavfall. Tvert imot vil vi ta betalt for det avfallet som skal brennes i ovnene her, sier Gjelsten.Deponiavgift

Fra 1. januar i år ble det lagt på en deponiavgift på industriavfall. Det vil si at kundene må betale for å deponere avfallet.- Denne avgiften har gjort at arbeidet med å finne alternative måter å bli kvitt avfallet på , har skutt fart i år. Derfor er vi også nå inne i tre andre prosjekter i Norge på det samme, sier seksjonssjef Gunnar A. Nordby i VAE.Hos Norsk Gjenvinning vil det blir laget en avtalt sammensetning av brenselet til bio-ovnen på Hunsfos. Den består ideelt sett av 72 prosent papp, papir og kartong, 12 prosent treflis, 11 prosent plast og fem prosent tekstiler.Ferdig kvernet vil dette bli kjørt til Hunsfos for brenning.