songdalen: — Til våren skal våre barn søke opptak ved videregående skoler. Da nytter det ikke å forklare dårlige karakterer i de to fagene med at Songdalen skole dessverre ikke hadde råd til å kjøpe bøker til dem, sier en oppbrakt klassekontakt for de 21 elevene i klasse 10 B, Wenche Nøstdahl. På vegne av foreldrene i klassen anmeldte hun mandag kveld ungdomsskolen.Anmeldt

— Vi anmelder ikke skolen for å få en enkeltperson straffet, men for at folk på et høyere plan skal få opp øynene og ta seg sammen. Elevene har lovmessig krav på disse bøkene de ikke har fått. Nå håper vi på en rask avklaring. Situasjonen er fortvilt for både elevene i avgangsklassene og foreldrene, siden mangelen på bøker svekker elevenes muligheter ved opptak til videregående skoler, sier Nøstdahl.Oppdaget tilfeldig

Det var først etter én måned på skolen Nøstedahl ved en tilfeldighet oppdaget at hennes sønn manglet skolebøkene. - Han kom hjem om spurte om jeg kunne sette bind på norskbøkene som han hadde fått samme dag. Jeg kommenterte at det var sent å få skolebøker etter én måned. Det var da han sa at det ikke ser ut til at klassen får bøker i de to andre fagene i det hele tatt. Vi hørte ingen ting fra skolen, sier klassekontakten.- Dette er en veldig viktig sak for oss som har elever i 10 B. Saken blir jo bare verre når det viser seg at den gjelder også de andre klassene på skolen. Som foreldre tar vi det selvsagt for gitt at barna våre får bøker og en tilrettelagt undervisning, sier klassekontakt Wenche Nøstdahl.Alltid i pengenød

Rektor ved Songdalen ungdomsskole, Ånund Brottveit, bekrefter at det ikke bare er 10. klassingene som mangler bøker i de to fagene kunst/håndverk og musikk. Alle de 234 elevene på alle tre trinnene mangler bøkene. - Først i fjor kom skolebøkene til det nye faget kunst/håndverk. Men heller ikke da hadde vi penger til å kjøpe bøkene. Hvert år har vi fått for lite penger til å kjøpe inn lærebøker. Jeg har bedt kultur- og oppvekstsjefen om 200.000 kroner til disse bøkene på neste års budsjett, og signalene fra rådmannen er positive. Det er lite jeg kan gjøre, utover det å gjøre mine overordnede oppmerksom på forholdet, sier rektor Brottveit.- Skader undervisningen

Han forstår godt at foreldrene engasjerer seg sterkt i saken. - Jeg skjønner veldig godt at foreldrene er fortvilet. Det er svært vanskelig for både lærere og elever å drive en skikkelig undervisning når bøkene mangler. Det er alvorlig, og går helt klart ut over undervisningen, sier rektor.Han har imidlertid liten sans for at skolen er anmeldt. - Det er ikke rett måte å ordne opp i problemet på. Men det har åpenbart vakt oppmerksomhet, sier rektoren.