KRISTIANSAND: — Jeg synes kommunen er helt ville med å presse inn boliger på Lund, sier Øystein Holte, daglig leder ved Kristiansands Skruefabrikk i Industrigata.Kommunedelplanen for Lund legger opp til 70 nye boliger i året - 1400 over en 20-årsperiode. Inntil 300 av disse skal innpasses i dagens industriområde.Daglig leder Holte frykter den tradisjonsrike bedriften i fremtiden blir skviset av boligspekulantene. Siden 1958 har skruefabrikken stadig bygd ut lokalene, men nå spøker det for flere utvidelser.- Det er veldig uheldig å presse inn boliger i et etablert industriområde. På sikt vil det by på masse problemer og skape konfrontasjoner mellom gammel og ny bebyggelse, advarer den daglige lederen, som sammen med nabobedriften Stavanger Rørhandel har sendt inn protest mot kommunedelsplanen. - Lav utnyttelse

Planen har vært ute på høring, og ventes til politisk behandling om en måneds tid. I prosjektgruppa ser man for seg at industriområdet de neste årene får en mer bymessig utvikling, forbeholdt forretning, kontor og boliger.- Industriområdet peker seg ut til boliger på grunn av lav utnyttelse i dag, hvis det er mulig å få til et godt naboskap med bedriftene, sier Arne Bulie, prosjektleder for planarbeidet i kommunen.I dag er det rundt hundre bedrifter i området, deriblant verksteder, håndverkere, malingsutsalg, renseri, postkontor og flere dagligvareforretninger.- Det vil særlig være gunstig å bygge flere mindre leiligheter, som det ikke er så mange av i dag, ikke minst fordi Lund er så sentrumsnært, påpeker prosjektlederen.Ved siden av industriområdet vil Marvika bli det store fremtidige boligområdet med anslagsvis 500 enheter. Men mens Marvika er på vent, er flere prosjekter på trappene i industriområdet:Forbrukersamvirket Sør har allerede lansert sine planer om å utvide Mega-butikken og bygge 75 leiligheter på taket, med 125 parkeringsplasser i kjelleren. Trevarefabrikken Hansen & Justnæs AS skal vurdere flytting til fordel for leilighetsbygg på stedet. Barnevogner og vogntog

Kommunen er ikke fornøyd med at industriområdet i dag frekventeres av barnevogner og vogntog om hverandre, uten fortau eller fartsdempende effekter.- Det må en ganske omfattende planlegging til, med hensyn til trafikksikkerhet og miljøhensyn, bedyrer prosjektleder Bulie.Det trengs fortau, parkering skal henvises under bakken, og det må opparbeides både lekeplasser og grøntarealer for å myke opp industriområdet.Fra politisk hold signaliseres det at fortettingen kan bli en het potet.- Det er vanskelig, det er jo industri som lever og ånder i beste velgående. Skal de hives ut? spør Hans Otto Lund (H), leder av byutviklingsstyret.Lund har selv fått flere bekymringsmeldinger fra bedrifter. Han ser for seg at kvartalet nærmest Østre Ringvei lettest kan utvikles til boliger, mens kvartalet mot Nye Teglverks vei blir mer problematisk - der skruefabrikken ligger.- Her ser jeg store vanskeligheter, medgir han.Marviksveien er foreslått til miljøsone med fartsdempende tiltak. Prosjektgruppen ønsker å lede mer av trafikken til og fra Lund via Østre Ringvei og på E 18 til byen.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no