KRISTIANSAND: En runde til ulike klubber i Kristiansand avslører den utrolige kontrasten: Entusiasmen fra næringslivet overfor toppfotballen er gigantisk mens øvrige idretter må kjempe knallhardt om smulene som er igjen.

— I Start opplever vi en vanvittig entusiasme fra næringslivet. Alle bedrifter ser viktigheten av å ha et eliteserielag på Sørlandet, og derfor er det rett og slett fornøyelig å jakte sponsorkroner, sier markedssjef Arne Ranneberg-Nilsen.

Selv om klubben står i en særklasse på Sørlandet, med et sponsorbudsjett på 13 millioner kroner, er tendensen likevel klar: Fotballen utløser mer penger fra næringslivet enn andre idretter gjør.

— Erfaringen min i MK er at jobben vi gjør tiltaler næringslivet. Vi har et askeladd-stempel som sponsorene fortsatt setter pris på. I forhold til samme tid i fjor ligger vi en million kroner foran, sier daglig leder Trond Wåland, som opererer med et sponsorbudsjett på nesten fem millioner kroner.

Byttet fra Våg til Start

Han får støtte fra Fløy, som er nyopprykket til 2. divisjon.

— Også i forhold til næringslivet flyter vi på en medgangsbølge. Med bortimot alle vi har vært i kontakt med har vi fått til det vi hadde skissert. Sponsorjakten har vært en eneste lang opptur, sier sportslig leder Terje Marcussen, som skal fylle et sponsorbudsjett på 800.000 kroner.

Inntrykket av at fotballen aldri før har spist så mye av sponsorkaka på Sørlandet, forsterkes ytterligere etter en prat med Einar Øgrey Brandsdal. Han er daglig leder i Netthandelen.no, som er hovedsponsor for både Start og Fløy.

— Det er litt trist på vegne av andre idretter, men hvis en vil ha noe igjen, er det liten tvil om at fotball er langt mer interessant enn andre idretter, sier Øgrey Brandsdal.

Etter å ha vært hovedsponsor i Våg Vipers, trakk han seg ut etter bare en sesong.

— De hadde ikke som målsetting å kjempe i toppen lenger, og dermed var det ikke interessant. Dessuten var drakta et virvar av sponsorer. I tillegg liker jeg fotball mye bedre, forklarer Øgrey Brandsdal.

Droppet Pirates

Og i Våg innser de at de har et problem.

— Så lenge vi bor i en liten by, der mange klubber ber om penger, er det ikke enkelt. Mens Start de siste årene har stukket av med kaka, har det bare vært smuler igjen til Våg, Pirates og KIF. Slik er det bare, innser Michael Nøvik, nestformann i Våg.

Uansett ligger de med sitt sponsorbudsjett drøyt 1,1 millioner kroner, klart foran KIF, som har 700.000 kroner i budsjett.

— Det er krevende å skaffe sponsorer. Samarbeidspartnere skal også se nytteverdien av samarbeidet, og lettere blir det ikke av at vi er mange om beinet. Klart det merkes når Start øker sitt budsjett med mange millioner, men all honnør til dem for det, sier Morten Daland, sportslig leder i KIF.

Laber sponsorinteresse til tross; klubben hans er i ferd med å slette hele gjelden på 1,4 millioner kroner. Kristiansand Pirates derimot sliter akkurat i disse dager med gjeld, som nær gjorde at de trakk seg fra BLNO like før helgen. Situasjonen oppsto mye fordi hovedsponsoren trakk seg - og heller gikk inn med midler i Start.

— Akkurat det forteller litt om situasjonen i byen. Jeg har alltid sagt at vi trenger Start som en motor som drar næringslivet. Det mener jeg fortsatt, men er litt mer usikker på hvordan det preger vår jakt. Samtidig er det ingen andre enn oss selv som kan gjøre noe med det, sier sportslig leder Morten Sandnæs, som opererer med et sponsorbudsjett på snaut 700.000 kroner.

aage.h.drangsholt@fedrelandsvennen.no