SONGDALEN: Den grisgrendte bygda øverst i Songdalen synes glemt av telegiganten.— Det er helt klart at vi i distriktet blir nedprioritert. For Telenor hadde det vært helt topp hvis alle bodde i en blokk på Tinnheia, sier bonde Kåre Vindsland til Fædrelandsvennen.Tidligere i år måtte han vente 43 dager på den bestilte ISDN-linjen til gården Heggland i Finsland, der det heller ikke er mobildekning.- Som bonde er jeg avhengig av telefonen. Jeg måtte låne nøkkel av naboen, så i tilfelle jeg trengte veterinærhjelp om natten kunne jeg låse meg inn og bruke deres telefon, forklarer Vindsland. Venter fortsatt

Kristine Grindland har ventet i 40 dager og ennå ikke fått summetone, etter at hun og mannen overtok svigerforeldrenes hus på Grindland. Også de bestilte ISDN-linje og ble lovet dette på kort tid.- De sa vi skulle få det innen tre dager. Det var ikke noe problem, linjene var åpne, forteller Grindland.Men et par uker senere var beskjeden at det ikke var ledig plass på sentralen. Siden har det vært ukentlige henvendelser til Telenor og en lang rekke brutte løfter, forteller hun.- Telenor skylder på montørene, mens montørene skylder på Telenor, sier Kristine, som har brukt 300 kroner på å ringe teleselskapet med mobilen.Der møter de stadig nye kundebehandlere, som ikke kjenner omstendighetene. Nå etterlyser de at noen i Telenor tar tak i linjeproblemene og får dem ut av verden.Om ikke det er nok: For å være garantert dekning på mobilen (via Telenor-nettet) må Kristine stå på en stol inntil kjøkkenvinduet og snakke. Ordfører skriver brev

Uten internettforbindelse må for eksempel alle regninger betales med personlig fremmøte hos banken i Kilen, syv kilometer unna. Den er åpen tirsdag og torsdag.Blant en håndfull finslendinger som siste tiden har fått Telenor i vrangstrupen etter lang ventetid, er Songdalen-ordfører Johnny Greibesland. Rundt årsskiftet måtte han vente tre uker på summetonen da han flyttet til nytt hus - til tross for at han bestilte i god tid.- Jeg purret på dem, og var irritert og misfornøyd med servicen, beretter Greibesland.Han er veldig skuffet, og akter å sette seg ned og skrive et brev til Telenor og opplyse at servicen deres er under enhver kritikk.- Det burde være en selvfølge at telenettet er operativt, mener senterparti-ordføreren. Bør ha god grunn

Fra post- og teletilsynet får Fædrelandsvennen opplyst at det først er et brudd på konsesjonsvilkårene når Telenor nekter å levere oppkobling.- Vilkårene har ikke sagt noe spesifikt om leveringsfrister, men det er klart at det skal veldig spesielle grunner til hvis det skal gå så lang tid. Det er også viktig at kunden får vite begrunnelsen for det, for eksempel om det kreves byggearbeid, sier underdirektør Arne Litlere i tilsynet på generelt grunnlag.Han understreker at det er Telenor, og ikke montøren, som er ansvarlig for at kunden blir koblet opp. Hvis det er slik at teleselskapet systematisk trenerer og diskriminerer distriktene, er det en sak for tilsynet.- Men jeg har ikke inntrykk av at det er tilfelle, sier Litlere.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no