KRISTIANSAND: Vin stod for 81 prosent av salget ved Vinmonopolets butikker i Vest-Agder i 2004. Bare Oslo og Akershus solgte en større andel vin i forhold til det totale salget. — Det virker som om folk har fått litt andre drikkevaner. Mange plukker heller med seg en flaske vin eller to, enn en flaske med brennevin, sier butikksjef i Vinmonopolet, Marit Steene. Salget av vin har hatt en jevn økning i Norge de siste årene, og i fjor svelget vi unna 975.000 liter vin i Kristiansand, en stigning på 3,9 prosent fra året før. Dette ga et snitt på nesten 13 liter per innbygger. Landsgjennomsnittet lå på rundt 11 liter per innbygger. Det ble drukket mest vin i Asker og Bærum, med et snitt på over 20 liter per innbygger. Steene mener mye av grunnen til at folk nå kjøper mer vin er at de har lært seg mat/vin kombinasjonen. - Jeg merker at det er blitt mye mer interesse rundt vin. Flere er opptatt av å velge riktig vin til riktig mat, og vi har veldig mange som spør oss om råd. De kommer inn med en skreddersydd meny, og lurer på hvilken vin de skal servere til hvilket måltid. Jeg synes det er kjempeflott, sier Steene. Selvbetjent selger mest

Statistikken fra 2004 viste også at det selvbetjente polet i Elvegata solgte cirka tre ganger så mye vin som det betjente polet i Skippergata. - Selvbetjente pol har blitt veldig populære. Mange av de som handler her, går rundt og ser på flasker og etiketter og koser seg. Alle våre ansatte er dessuten kurset i vin, så de hjelper alle de som måtte ønske det til å velge riktige viner. Det er en gøy måte å jobbe på. Vi tar oss mer tid til kundene, selv om det er like mye å gjøre på det selvbetjente polet, mener Steene. Pensjonist Bjørn Bakkelid har sluttet å dra på det gamle Vinmonopolet i Skippergata. Han tror opplevelsen er noe av årsaken til at de fleste velger å handle på det selvbetjente polet. - Du må vite hva du skal ha på det betjente polet. Jeg synes det er veldig greit å gå rundt og plukke ut det man skal ha. Jeg er veldig fornøyd med det selvbetjente polet, og drar alltid hit, sier han. Rødvin mest populært

Ni av de ti vinene som solgte mest i fjor, var røde viner. Tendensen i rødvinsmarkedet for 2004 var at salget av vin fra de fire ledende rødvinsnasjonene, Frankrike, Italia, Spania og Chile, gikk ned, mens salget av rødvin fra de tildels «nye» landene, Australia, Portugal, Sør-Afrika og Argentina, økte. - Det kommer flere og bedre viner fra disse «nye» landene. Folk er også mer åpne for å prøve viner fra andre land enn de mer tradisjonelle, sier fagsjef i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen. Det går også fram av statistikken fra i fjor at rødvin var mest populært i Oslo og byene i Nord-Norge, mens Agder-fylkene hadde et stort salg av hvitvin.- Dette skyldes nok både mye sjømat, samt lange og varme sommerdager på Sørlandet. I Nord-Norge blir det for kaldt å drikke hvitvin i store deler av året, sier rådgiver i Vinmonopolet, Jens Nordahl. havard.karlsen@fedrelandsvennen.no