KRISTIANSAND: — Dette skal være et løft for kollektivtrafikken. Når vi kaller det metro, krever det standard og kvalitet, sier samferdselssjef i Vest-Agder, Leif Storsve.Det skal brukes 22 millioner kroner bare på å bygge selve holdeplassene og endestasjonene langs ruta. I tillegg skal det investeres ti millioner i systemet «sann-tid» der monitorer på bussholdeplassene viser hvor langt unna neste buss er. Dette kommer fram i en fremdriftsplan som er lagt fram for hovedutvalg for næring, samferdsel og miljø i Vest-Agder fylkeskommune.Målet med bussmetroen er at det skal gå en buss hvert femte minutt langs en trasé som går mellom Rona i øst og Trekanten i vest. Den skal etter planen stå ferdig i august neste år. Skal lokke

Det er Statens vegvesen, Vest-Agder fylkeskommune, Kristiansand kommune og bompengemidler som skal finansiere bussmetroen. Mesteparten av pengene vil altså gå til endestasjoner og bussholdeplasser. Endepunktet i vest, på Trekanten i Vågsbygd, vil alene koste fem millioner kroner, mens endepunktet i øst, Rona, vil koste tre millioner. Mellom disse to holdeplassene skal det bygges bussholdeplasser for til sammen 14 millioner kroner.De reisende skal rett og slett fristes til å ta buss i stedet for bil.- Folk som vil ta bussen vil nok få det mer bekvemt, i tillegg til at bussene kommer til å gå oftere, sier direktør i busselskapet Bussen, Harald Vålandsmyr.Samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune, Leif Storsve, regner med at bussmetroen skal være ferdig til skolestart i 2003. Planen var at den skulle være ferdig 1. januar 2003, men åpningen måtte utsettes blant annet fordi finansieringen var usikker. Hele bussmetroen kommer på til sammen 40 millioner kroner, og da er det også regnet med hva det vil koste å få et ideelt rutetilbud med hyppige avganger. For å få alle disse pengene i løpet av det kommende året, må bussmetroen få forskudd på bompengemidler. De er lovet 20 millioner kroner i løpet av de kommende tre årene, men vil ha dem så raskt at bussmetroen kan stå ferdig neste år. Kommunen har ennå ikke sagt ja til et slikt forskudd.- Vi er helt avhengig av et slikt forskudd, resten av finansieringen er i orden, sier samferdselssjef Leif Storsve. Rett tid

Bussmetroen skal gå ofte, være pålitelig og bringe de reisende raskt fram. I tillegg skal altså de reisende til enhver tid vite hvor langt unna neste buss er. Hver buss skal utstyres med en sender, slik at busselskapet får vite hvor bussene befinner seg. På hver bussholdeplass kommer det monitorer som skal vise nøyaktig når neste buss kommer.- Den vil vise når bussen kommer, ikke bare når den burde ha vært der, sier Storsve.Han har studert liknende systemer i både Danmark og Sverige.- Dette er et system som kommer for fullt. Foreløpig er det ingen norske byer som har dette systemet, men om ti år vil det være vanlig i alle norske byer, sier han.