KRISTIANSAND: Det vedtok byutviklingsstyret torsdag, da det enstemmig sa ja til å starte opp et slikt reguleringsarbeid. Politikerne vedtok også å oppruste Rådhusgata mellom Markens og Vestre Strandgate til miljøgate. Saken er kommet opp fordi kommunen mener trafikksituasjonen rundt det gamle posthuset er uryddig. «Det er stor trafikk av gående som krysser gatene, smale fortau, parkerte biler og biltrafikk,» heter det i saksutredningen. Saken ble utsatt i sommer, fordi flere berørte instanser ønsket å si sitt. Nå har 5 av 21 svart Entra Eiendom AS, som bygger om Posthuset, peker på behovet for å kjøre store postbiler ned Markens og ut i Tollbodgata. De må også ha mulighet til å lesse av og på i Rådhusgata. Fylkeskommunen er oppratt av at det ikke må bli vanskeligere for bussene å komme fram i Tollbodgata. Rådet for funksjonshemmede ber om at tre reserverte parkeringsplasser i Rådhusgata beholdes. Kristiansand Næringsforening peker på at det fortsatt må bli anledning til å gjøre korte bilstopp ved Posthuset. Ingeniørvesenet mener spørsmål om varelevering til Posthuset må tas opp gjennom skilting. I forhold til i sommer, har kommunen foreløpig gått vekk fra forslaget om å jobbe for en mulig stenging av Kirkegata mellom Øvre og Nedre Torv. De vil utsette dette spørsmålet til senere. Da vil også spørsmålet om å åpne for toveistrafikk i Kirkegata mellom Gyldenløves gate og Skippergata komme opp. Forslaget ble vedtatt med fem mot fire stemmer.