SETESDAL: Setesdal regionråd fryktet at den resterende utbyggingen av riksvei 9 ville havne i grøfta da Vegdirektoratet i høst anslo at det ville koste 840 millioner kroner å bygge om de resterende 50 kilometerne av riksvei 9 mellom Kristiansand og Hovden til stamvei.

– Vi var klar over at det tallet kunne være for høyt siden Vegdirektoratet brukte landsgjennomsnittet for utbyggingskostnader. Vestlandet med alle sine bruer og tuneller drar opp utgiftene per veimeter. Derfor ba vi Statens vegvesen Region sør om å beregne et så realistisk tall som mulig. Denne uken fikk vi det på bordet. Nå viser det seg at prisen vil være 670 millioner kroner, sier tidligere Bykle-ordfører Kay Jeiskelid til Fædrelandsvennen.

Trenger 550 millioner

Jeiskelid er engasjert av Setesdal regionråd til å fronte det politiske arbeidet med å få pengene som mangler for å foreta en kontinuerlig utbygging av riksvei 9 inn i Nasjonal Transportplan for 2013-2023. Det er Vegdirektoratet som legger denne ut på høring i månedsskiftet februar/mars.

– Totalt trenger vi 550 millioner kroner i statlige midler. Aust-Agder fylkesting har tidligere bevilget 100 millioner til restutbyggingen, sier Jeiskelid.

— Nasjonalt løft

Jeiskelid mener å ha møtt stor forståelse både hos samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, Vegdirektoratet og Statens Vegvesen for at det er bedre å få de pengene man trenger for å fullføre utbyggingen i ett strekk enn den stykkevis og delt-byggingen som skjer nå.

– Men til slutt er det stortingspolitikerne som nå må ta et nasjonalt løft for veiene i Norge. Det gjelder både E 18, E 39 og riksvei 9 gjennom Setesdal, sier han.

Valle først

– På riksvei 9 ønsker vi en veibredde på 7,5 meter, med mulighet til å bygge i 8,5 meters bredde der det trengs en gang- og sykkelsti. Da tenker jeg på steder med bebyggelse langs veien, som på den høyest prioriterte utbyggingsstrekningen Sandnes/Harstadberg i Valle, sier Jeiskelid.

– Men det synes å haste veldig på strekningen Skomeda/Frøysnes i Bygland. Veien der har store sprekker og senkninger, og forfallet synes å ha akselerert det siste året?

– Ja. Skomedal og Frøysnes ligger som nummer to og tre. På Frøysnes vil vi begynne trafikksikringstiltak til sommeren. Der skal det også foretas flere geologiske undersøkelser med tanke på mulig økt rasfare. Planleggingshastigheten kan være avgjørende for prioriteringen i Bygland, sier Kai Jeiskelid.