Statens vegvesen presenterte fredag helt ferske tall for hvor stor reduksjonen i trafikken har vært i rushtiden på hverdager. Den viser at opptil én av ti har latt bilen stå etter at avgiften ble innført.

Dette viser tall fra november i år sammenlignet med november i fjor.

Slik er fordelingen på de forskjellige bompasseringene:

E 39 Vesterveien: Nedgang på rundt åtte prosent

E 18 Bjørndalsletta: Nedgang på mellom 8 — 13 prosent

Grim: Nedgang på rundt ti prosent

— Disse tallene viser at rushtidsavgiften har hatt effekt, sier regionleder Johan Mjaaland i Statens vegvesen region sør.

Han presiserer at det er snakk om nokså foreløpige tall. Men legger man til grunn en nedgang på ni prosent i november, betyr det var rundt 60.000 færre passeringer i bommene sammenlignet med i fjor.

Også flere tar bussen. Til nå i år har 350.000 flere tatt bussen i Kristiansand. Nå er bussene stadig oftere fulle.

Vekst

Både metrobussene og de andre rutene i Kristiansand har hatt vekst. 350.000 passasjerer utgjør en vekst på i overkant av fire prosent.

Noen ruter er blitt så populære at bussene stadig oftere blir fulle.

— Det er en utfordring å finne ut hvor veksten kommer, for vi får stadig tilbakemeldinger om fulle busser, sa Siv Wiken, leder i Agder kollektivtrafikk.

Hun sa at de nå må sette inn to busser på stadig flere strekninger. Problemet er at det tar tid før det skjer.

— Vi kan ikke sette inn busser fra dag én, sa Wiken.

Selv om det er en del fulle busser, viser likevel en fersk undersøkelse at folk har blitt mer fornøyde med å ta bussen de siste årene.

I tillegg til at Kristiansand har fått rushtidsavgift, har Kristiansand fått sanntidssystem, flere ruter og nytt betalingssystem.

Siv Wiken tror det kan forklare både at flere tar bussen og at de er mer fornøyd.