KRISTIANSAND: Innføring av rushtidsavgift har gitt et kjempeløft for passasjertallene for buss i Kristiansand. Det viser tallene fra AKT som foreligger for de første tre ukene med økte bomsatser.

Rushtidsavgiften ble innført 16. september, og denne første uka var det en økning i antall busspassasjerer på 4,6 prosent sammenlignet med i fjor. Den andre og tredje uka var det en økning på henholdsvis 7,5 prosent og 7,9 prosent.

— Gledelig

— En markant økning som i stor grad skyldes nye bomsatser, sier Roald Morvik, rådgiver i markedsavdelingen i Agder Kollektivtrafikk.

Agder Kollektivtrafikk er oppdragsgiver for Nettbuss. Tallene gjelder for ruter kjørt av Nettbuss Sør i kristiansandsområdet, totalt gjennom døgnet.

Per august lå passasjerøkningen på 3,8 prosent sammenlignet med 2012.

— Vi synes dette er helt topp. Vi har økt produksjon og forventer også økt produksjon til neste år, sier Ole Martin Roland, regionsdirektør for Nettbuss i Agder.

I neste uke skal busselskapet i møte med Agder Kollektivtrafikk for å diskutere 2014. — Vi har hatt ute annonser nå for å rekruttere flere sjåfører på grunn av økt produksjon. Vi må nok øke med ti sjåfører, sier Roland.

Mindre rushtrafikk

Miljøvernsjef Øystein Holvik i Kristiansand kommune er begeistret over utviklingen.

— Dette er veldig gledelig. Økningen skyldes nok flere ting, men rushtidsavgiften har bidratt sammen med bedre busstilbud og sanntidsordning. Det er moro å se at det virker slik vi beregnet og forutså, sier Holvik til Fædrelandsvennen.

Ifølge Holvik er det også positive tall når det gjelder nedgang i biltrafikk i rushtiden de siste ukene. Samtidig har sykkeltrafikken økt.

rushtid6.jpg Foto: Tore André Baardsen

— Veivesenet har ikke tallene klare ennå, og vi har blitt enige om at vi skal vente med å gå ut med sykkeltallene også. Sykkel er veldig væravhengig, men det er foreløpig positive signaler der også, sier miljøvernsjefen.

Veivesenets tall etter den første uka med rushtidsavgift, viste en nedgang på ti prosent i rushtrafikken.

Avdelingsleder Johan Mjaaland i Statens vegvesen ønsker ikke å gå ut med trafikktall for de siste ukene på grunn av tynt statistikkgrunnlag.

— Dette jobber vi med, men vi vil ha flere uker før vi får ordentlige tall vi vil gå ut med. Ellers blir det bare spekulasjoner, sier han til Fædrelandsvennen.

- Akkurat hva vi ønsket

– Dette er flott, og akkurat deneffekten vi ønsket oss. Dersom tendensen vedvarer og biltrafikkengår ned, vil vi få mindre klimautslipp og bedre miljø slik måletmed rushtidsavgiften var, sier Mette Gundersen (Ap).

Arbeiderpartipolitikeren ser fram til å måle effekten avrushtidsavgiften om et års tid. Hun sier hun vil be den nyemiljøvernministeren om å følge godt med på Kristiansand i dennesaken.

– Ingen grunn til å juble

Tor Sigbjørn Utsogn (Frp) mener ikke deter noen grunn til å juble for at flere tar bussen, så lenge detteskyldes tvang og at flere ikke lengre ser seg råd til å bruke bilentil og fra arbeid.

– Vi vil fortsatt ikke ha rushtidsavgift iKristiansand. Denne skal bli fjernet. Vi ønsker ikke å bruke tvangfor å få folk til å velge buss framfor privatbil. Isolert sett erdet jo bra for busselskapet som får solgt flere billetter, men forsamfunnet som helhet er ikke dette positivt.