KRISTIANSAND: — De leverer ikke. De har fått inn noen merknader som det ikke følger penger med, og det forplikter ikke i det hele tatt, sier stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp). Hun sikter til merknaden i Nasjonal Transportplan (NTP).

Lovet bedring

Fredag lovet lokale rødgrønne politikere raskere prioritering av strekningen mellom Breimyrkrysset og Volleberg på E 39 mellom Kristiansand og Søgne.

Hans Antonsen (V) mener en togmerknad uten penger ikke er så mye å skryte av. Foto: Lars Hoen

Ifølge en pressemelding sendt fra stortingsrepresentant Kari Henriksen, har lokale politikere jobbet hardt for å få den manglende strekningen på E 39 inn i Nasjonal Transportplan.

I forbindelse med Stortingets behandling av NTP, har regjeringsfraksjonen i transportkomiteen lagt inn en merknad som omhandler den omstridte strekningen. Ifølge pressemeldingen, innebærer denne merknaden en løsning for strekningen.

— Har makt

— Problemet er at de ikke har fått inn noen ekstra penger. Da er det kun en merknad som kan flyttes på neste år, sier Michaelsen. Hun er oppgitt over at de ikke bare sier at de skal bevilge de 1,3 milliardene som strekningen koster.

— De har flertallsregjering, og kan gjøre det de vil. Hvis de vil prioritere strekningen, så har de makt til å gjøre det, sier Michaelsen.

Ordfører i Grimstad og stortingskandidat for Venstre, Hans Antonsen, kommer med lignende kritikk. Han peker på merknaden de rødgrønne hadde fått inn i NTP om ny jernbane fra Gjerstad til Skien.

— Alf Holmelid og Freddy de Ruiter selger merknaden sin om sammenkobling veldig offensivt. Det er jo bra at det sies noe om dette, men NTP handler om penger. Og så vidt jeg vet, bevilger de ikke en krone. Merknader som det ikke følger penger med er som regel det siste som blir fulgt opp av departement og statlige etater, sier Antonsen.

Smålig kritikk

Grimstad-ordføreren ga samme kritikk gjennom Agderposten. Stortingsrepresentant Freddy de Ruiter reagerte da han så artikkelen, og skrev følgende på sin Facebook-konto:

"Lurer på om det var en strek i regninga for Venstre at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fikk gjennomslag for å sette i gang en såkalt KVU for sammenkopling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen? Dette er det første virkelige steget for en sammenkopling og dermed godt og vel en times kjappere togtur fra Sørlandet til Oslo. Tenk nå har vi nasjonal anerkjennelse for dette! Da blir det bare surt, pessimistisk og smålig av Hans Antonsen (Venstre) og si at dette ikke betyr noe. Politikk er å ville og å se mulighetene, jeg orker ikke å bruke mer tid på deg eller andre pessimister Antonsen! Jeg vil bygge landet og Sørlandet!"