Langs elva: Deler av strandstien hvor den nye lysløypa er foreslått, ligger langsmed Søgneelva. Brua (i bakgrunnen) over til Giskedalen blir regnet som en del av traseen, som fortsetter mot Høllen og Høllesanden langs strandstien på den andre siden av elva. Foto: Janne Birgitte Prestvold

SØGNE: — Den ligger i et lett tilgjengelig område for mange, og her er mye ferdig belysning allerede, sier prosjektleder Arnfinn Håverstad i Ingeniørvesenet i Søgne.

Fem alternativer

Kommunen skal anlegge en ny og sentrumsnær lysløype/turløype. Fem ulike alternativer er nå på høring, fristen for innspill er satt til 1. september. Fra før av er det kun én lysløype i kommunen, den ligger på Årstøl.

— Løypa på Årstøl er langt fra sentrum, og veien opp er smal. Vi vet at mange kvier seg for å ta turen dit. Det har lenge vært et ønske om å tilby noe mer sentralt, sier Håverstad.

De fem ulike alternativene er: Kvernhusløypa (3,3 km), Fåmyra (0,8 km), Tinntjønn/Hellersdalen/Tangvall (5 km), Tjomsevannet rundt (6,5 km) og altså strandstien Høllen/Giskedalen/Åros (1,6 km).

Privat grunn

Fåmyra var tidligere den mest aktuelle kandidaten, men siden hele traseen ligger på privat grunn, er det usikkert om en oppnår avtale med grunneierne. Samme problemstilling gjelder for Tinntjønn-løypa, mens veien rundt Tjomsevannet regnes som lite ideell på grunn av lengden. Også her er det uvisst om det lar seg gjøre å inngå avtale med grunneierne.

Kvernhusløypa er den mest benyttede turløypa i Søgne, og står blant annet på Terrengkarusellens program. Løypa regnes som unik i landsmålestokk, da hele løypa er opparbeidet manuelt. Bakgrunnen er ønsket om å lage ei turløype med minst mulig inngrep i kystlandskapet.

— Selve kvaliteten med den løypa er dens særegenhet og karakter. Dersom en setter opp belysning her, vil det være uheldig både ut fra hensyn til landskapet og intensjonen med løypa. Ei lysløype bør dessuten kunne brukes om vinteren, men Kvernhusløypa har en slik utforming at den ikke kan brøytes og det betyr at den vil bli liggende nedsnødd deler av vinteren, påpeker Håverstad.

Mest aktuell

Dermed seiler altså strandstien som går fra Høllen via Giskedalen og Årosbrua til Årosstranden opp som det mest aktuelle valget. Her ligger mye til rette allerede, både hva gjelder veistandard, belysning og muligheter for brøyting vinterstid.

— Med reguleringsplanen på plass ligger alt nå til rette for å fullføre siste del av Åros strandsti fram til campingplassen, framholder Håverstad.

Kostnaden for å oppgradere løypa er beregnet til rundt en million kroner. 15. august inviterer kommunen til folkemøte for å få innspill om saken. I løpet av høstsesongen vil så politikerne fatte vedtak.