Sven Øverbø, Odd Eigeland og Tore Garvin, pluss Knut Ribe som ikke er med på bildet, har gjort en kjempeinnsats for å få på plass snekkerverkstedet til Jørgen Ribe. Foto: Jostein Blokhus
- Vær forsiktig ... nå tar vi litt til! Med en millimeters klaring er glassplaten på vei opp. Fra venstre Fredrik Schulz, Odd Eigeland, Sven Øverbø, Tore Garvin og Ivar Sandsnes. Foto: Jostein Blokhus
- Forsiktig! Glasset har kommet seg velberget opp og er klar for å settes på plass. Foto: Jostein Blokhus
Jørgen Ribe var en allsidig mann. Han laget både instrumenter – her en fiolin – og leketøy. Foto: Jostein Blokhus
- Å, ta i! Mange sterke armer må til når store glassruter skal på plass. Foto: Jostein Blokhus
Jørgen Ribe hadde de rene "Reodor Felgen-løsninger". Denne søyleboremaskinen har både en sykkelgaffel og deler av en jekk. Tore Garvin demonstrerer. Foto: Jostein Blokhus
Nevenyttig var Jørgen Ribe. Blant annet satset han på leketøy. Her et lokomotiv. Foto: Jostein Blokhus

Vi vet ikke om du husker innslaget fra "Smil til det skjulte kamera", der en flyttekasse kom inn, men ikke ut igjen? Litt slik føltes det da en håndfull sterke og tålmodige karer fikk glassrutene på plass foran det gamle snekkerverkstedet på Lillesand By— og Sjøfartsmuseum.

Verkstedet, som nylig er bygget opp i den store uthusbygningen, trengte en glassvegg beregnet på publikum. Særlig med tanke på å holde unge barnehender unna maskiner som kan bli riktig farlige om de kommer i gang.

Men hvordan i all verden få glassene på plass? Verkstedet befinner seg i andre etasje. Lastelemmen viste seg å være for liten. Og trappa er altfor smal og svingete. Men dugnadsgjengen visste råd. Lenger inne i lokalene fant de en liten glipe på noen få centimeter og med den rette lengden. Og her ble glassene lirket opp, langsomt og forsiktig. Ved hjelp av praktisk kløkt, bærekraft og en kjettingtalje løste problemene seg. Men det var en millimeter om å gjøre, bredere var ikke sprekken!

Laget fioliner

Snekkerverkstedet som nå er på plass, tilhørte Jørgen Ribe og lå på Øvreberg. Han kjøpte det i 1948 og drev det til 1972. Det hadde vært verksted der like siden starten på hundreåret, med produksjon av møbler. Ribe var først og fremst instrumentmaker, og en fiolin han laget ble prøvespilt av ingen ringere enn Kringkastingsorkesterets dirigent Øyvind Berg da Lillesand kino ble åpnet på 50-tallet. I tillegg laget Ribe blant annet flaggstenger og flaggstangkuler – pluss leketøy. Et lite lokomotiv i tre er å skue på museet.

Verkstedet ble stående intakt, og for noen år siden forært museet av sønnen Knut. Nå har nevenyttige ildsjeler bygd en tro kopi av verkstedet og fått plassert maskinene rundt i lokalet. Her finner vi både båndsag, dreiebenk og sirkelsag fra mellomkrigstiden. Og en søyleboremaskin der Ribe har montert inn en sykkelgaffel og deler av en jekk! Han var en mann som kunne bruke det som var for hånden.

— Nå håper vi å få lagt inn strøm her. Da kan vi kanskje på enkelte dager demonstrere utstyret. Vi har inne en søknad om dette hos kulturminnevernet, sier museumsstyrer Anne Sophie Høegh-Omdal.