u-båt marvika9.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika8.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika5.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika6.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika3.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika4.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika14.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika13.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika2.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika11.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika12.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika1.jpg Foto: Kjartan Bjelland
u-båt marvika10.jpg Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: Torsdag morgen kom "U35" til Marvika for å gjennomgå viktige tester før den kan bli sertifisert og er klar for tjeneste. Ubåten er en ny stillegående modell som kan holde seg neddykket ekstra lenge.

u-båt marvika4.jpg Foto: Kjartan Bjelland

"U35" eskorteres av det tyske orlogsskipet FGS Kronsort.Testing av ubåter i norsk farvann har tyske ubåtverft drevet med i mange år, med tillatelse fra norske myndigheter. Innenfor Nato-samarbeidet holder det at tyskerne gjør avtaler med Forsvaret og Forsvarsdepartementet. Men dersom kjøperen av ubåten er et land utenfor Nato må Utenriksdepartementet involveres og gi sin godkjenning.

Det er Thyssenkrupp Marine Systems som bygger ubåtene. For noen år siden overtok det tyske teknologiselskapet verftet Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) i Kiel, som er store innen bygging av små og stillegående jakt— og angrepsubåter.

Tysklands marine

Eberhard Oder representerer det tyske selskapet i Kristiansand. Han sier "U35" er bygget for den tyske marinen.

MARVIKA: Mange land har kjøpt ubåter fra HDW/ThyssenKrupp i Kiel, og de fleste ubåtene de siste femten årene er testet i skjærgården utenfor Kristiansand, og i Norskerenna. Foto: Kjartan Bjelland

I søknad til Forsvaret har tyskerne beskrevet hva slags øvelsesaktivitet ubåten vil gjennomføre i norsk farvann og hvilke posisjoner den vil ha utenfor kysten av Norge i tidsrommet den er her.— Vi har godkjent søknaden, sier major Ivar Moen, talsmann ved Forsvarets Operative Hovedkvarter.

I dette tilfellet er det dypene i Norskerenna som ligger i internasjonalt farvann som er mest interessante for ubåtverftet. Marvika brukes som landbase for virksomheten.