SONGDALEN: — Vi ligger høyt på statistikken for sosialhjelp, uføre, lav utdanning, lav yrkesdeltakelse fra kvinner og høy grad av drop-outs fra videregående skole, oppsummerer Jan Kittelsen, skolefaglig ansvarlig i Songdalen kommune.

Utfordringene, som ifølge Kittelsen har holdt et relativt stabilt nivå i en årrekke, nevnes også i den nye samarbeidsavtalen mellom Vest-Agder fylkeskommune og Songdalen kommune 2012 -2015. "Songdalen kommune har forholdsvis store levekårsutfordringer. Derfor er satsing på skole viktig". Nå skal det kommuniseres for å holde elevene i skolen.

— Vi ønsker å starte et pilotprosjekt for å bedre kommunikasjonen mellom grunnskolen og de videregående skoler. I dag er det ingen systematiserte tilbakemeldinger til hjemkommunen når elever dropper ut fra videregående. Når vi ikke vet hvordan det går med våre tidligere elever, har vi liten mulighet til å trekke ut erfaringer. Vi ønsker å utvikle oss og bli i bedre stand til å forberede elevene på videre skolegang, sier Kittelsen.

I foreldrenes fotspor

Ungdom som ikke gjennomfører videregående skole, er betydelig mer utsatt for levekårsproblemer, slår samarbeidsavtalen fast. Nettopp utdanning er et ømt punkt i Songdalen.

— En grunn til den høye andelen som ikke fullfører videregående, kan være lavt utdanningsnivå generelt i kommunen. Også i foreldregenerasjonen er det få med høyere utdanning, og vi vet det er den sterkeste faktoren når det gjelder barnas utdanningsnivå. Andre grunner kan være at Songdalen historisk er en landbrukskommune, at man får relativt billige boliger og at det er lettere for dem med lav inntekt å bosette seg her. Det er mange faktorer i sum, sier Kittelsen.

Gjensidig forpliktelse

Det nye samarbeidet forplikter begge veier. Fylkeskommunen vil nå gi systematisk tilbakemelding til kommunen om elever som faller fra eller ikke fullfører sitt utdanningsløp. Kommunen skal på sin side gi best mulig informasjon og veiledning til elever og foresatte, samt gi nødvendig informasjon til videregående skole om elever som trenger særskilt oppfølging. Ordfører i Songdalen, Johnny Greibesland, ser fram mot samarbeidet.

— Jeg tror ikke kommunikasjonen mellom kommune og fylkeskommune har vært så bra som ønskelig. Det er viktig at kommunen får greie på hvem som dropper ut, slik at de kan veiledes bedre i grunnskolen, samtykker han.

Også ved Nav Songdalen arbeides det med å fange opp elever som dropper ut av videregående.

— Vi prøver å fange opp også de drop-out-elevene som ikke banker på døra til Nav, og jobber med et system for best mulig å kunne gjøre dette i praksis. Dette arbeides med både fra Navs og kommunens side, vi har et tett samarbeid, sier Tone Bech, fungerende leder i Nav Songdalen.